ΠΑΛΙ και ΠΑΝΤΑ ΜΑΖΙ !!!
ΕΝΤΕΛΩΣ ΚΑΙΝОΥΡΙО ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ !!!
ΔΙΑΤΗΡΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΑΓΡΥΠΝΗΣΗ ΜΑΣ, ΔΙΕΥΡΥΝΟΥΜΕ
ΤΟΥΣ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΜΑΣ !!!
Μόσχα, 30 Δεκεμβρίου 2020
Αγαπητοί φίλοι,
Το Κέντρο
Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π. σάς προτείνει να μην χάνουμε την επαγρύπνησή μας,
να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας και το γνωστικό μας πεδίο, παραμένουμε σε
φόρμα, να μυούμεθα άοκνα στην πολιτισμική κληρονομιά του Ελληνικού Κόσμου, στον πλούτο της Ελληνικής Γλώσσας, του Ελληνικού Πολιτισμού.
Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζουμε επί 8 συνεχόμενους μήνες το πρόσφατο εβδομαδιαίο εγχείρημά μας, την παρακολούθηση, στην ελληνική, των εξαιρετικών παραστάσεων του αξιολογότατου προγράμματος της «EΡT» Тο ΘΕΑΤΡΟ της ΔΕΥΤΕΡΑΣ.
Το ΘΕΑΤΡΟ της ΔΕΥΤΕΡΑΣ υπήρξε μία από τις σημαντικότερες
πολιτιστικές δράσεις της «ΕΡΤ». Επί 16 χρόνια, από το 1976 έως το 1992,
παρουσιάστηκαν στο πρόγραμμα περισσότερα από 500 θεατρικά έργα ελληνικού και
διεθνούς ρεπερτορίου, που απευθύνονταν στο κοινό που διψούσε για καλό θέατρο, αλλά
δεν είχε την ευκαιρία να το παρακολουθήσει, κυρίως το κοινό της επαρχίας.
Πρόκειται για σπουδαίες και σπάνιες παραστάσεις από κορυφαιους ηθοποιούς και
σκηνοθέτες, πολλοί εκ των οποίων δεν βρίσκονται πλέον στη ζωή.
Στο
πλαίσιο του καλλιτεχνικού-εκπαιδευτικού μας αυτού εγχειρήματος, ως τριακοστή ένατη (39η) συνεχόμενη παράσταση προτείνουμε στο κοινό
μας να παρακολουθήσει την παράσταση «Ατρείδες», που αποτελείται από μια σύνθεση κειμένων
που επιμελήθηκε ο Κώστας Μύρης, από αποσπάσματα των τραγωδιών «Ορέστεια»
του Αισχύλου, «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι», «Ιφιγένεια η εν
Ταύροις» και «Ορέστης» του Ευριπίδη.
Ο Αισχύλος (Ελευσίνα
Ιπποθοωντίδας, Αρχαία
Αθήνα, 525 ή 524
π.Χ. - Γέλα, Μεγάλη
Ελλάδα, 456
π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας τραγωδός.
Μαζί με τον Σοφοκλή και
τον Ευριπίδη,
είναι οι μοναδικοί τραγικοί ποιητές των οποίων έχουν σωθεί ολοκληρωμένα έργα.
Βιογραφία
Ήταν
γόνος του ευγενούς γαιοκτήμονα Ευφορίωνα, του γένους των Κοδριδών, ενώ
παρουσιάστηκε νωρίς στους δραματικούς αγώνες, κατά την 70η Ολυμπιάδα (499/496
π.Χ.), όταν διαγωνίσθηκε εναντίον των δραματικών ποιητών Πρατίνα και
του Χοιρίλου.
Ήταν
Αθηναίος πολίτης που μετείχε στις μάχες κατά των Περσών, ενώ είχε και δυο
αδέλφια, που επίσης πολέμησαν στη μάχη
του Μαραθώνα, τον Αμυνία και τον Κυναίγειρο.
Ο τελευταίος μάλιστα πέθανε στον Μαραθώνα στη
προσπάθεια του να κρατήσει με τα χέρια του, καθώς ήταν χειροδύναμος και
πιθανότατα παλαιστής, ένα πλοίο των Περσών πριν βγει στα ανοιχτά. Αυτή η
συμμετοχή του απηχεί στον θεατρικό και ποιητικό στίβο αυτή ακριβώς την ιστορική
στιγμή της πόλεως,
την ερμηνεύει ιδεολογικά, πολιτικά και φιλοσοφικά και ερμηνεύεται από αυτήν.
Στο
έργο του συμπυκνώνεται η έννοια του δικαίου, καθώς και η συνείδηση του ποιητή
ως μαχόμενου πολίτη. Σύμφωνα με τον G. Thomson, ο Αισχύλος ήταν οπαδός
του Πυθαγόρα και
τα δράματα του είναι γεμάτα πυθαγόρειες ιδέες. Ο ίδιος θεωρούσε ως το
μεγαλύτερο επίτευγμα της ζωής του τη συμμετοχή του στη μάχη
του Μαραθώνα, στη ναυμαχία
του Αρτεμισίου και στη ναυμαχία
της Σαλαμίνας. Όλα τα προηγούμενα πρέπει να εξετάζονται μαζί με την πιθανή
συμμετοχή του στα Ελευσίνια
Μυστήρια, στη λατρεία της Δήμητρας και
της Περσεφόνης.
Στην ακμή της ζωής του ταξίδεψε στη Σικελία,
στην αυλή του τυράννου Ιέρωνα,
ενός ισχυρού άρχοντα που καλούσε μεγάλους καλλιτέχνες της εποχής του στις Συρακούσες.
Εκεί πιθανολογείται ότι παρουσίασε για δεύτερη φορά τους Πέρσες.
Ταξίδεψε και δεύτερη φορά στη Σικελία πιθανώς
εξαιτίας της διαφωνίας του με το αθηναϊκό κοινό - όπως παρουσιάζεται σε ένα
χωρίο στους Βατράχους του Αριστοφάνη.
Πέθανε
στη Γέλα το 456/455
π.Χ. σε δεύτερη επίσκεψή του και λέγεται ότι σκοτώθηκε όταν δέχτηκε
στο κεφάλι του μία χελώνα,
την οποία είχε ρίξει από ψηλά ένας αετός,
προκειμένου να σπάσει το καβούκι της και μετά να τη φάει. Οι Αθηναίοι
εξασφάλισαν την υστεροφημία του μεγάλου δραματικού ποιητή, ψηφίζοντας νόμο
σύμφωνα με τον οποίο επιτρεπόταν όποιος ήθελε να συμμετάσχει στον διαγωνισμό με
έργα του Αισχύλου. Οι δύο γιοι του, Ευαίων και Ευφορίων,
έγραψαν επίσης τραγωδίες, όπως και ο Φιλοκλής, γιος της αδελφής του. Ο Ευφορίων φέρεται
ότι νίκησε μάλιστα και τον πατέρα του και τον Σοφοκλή στους
δραματικούς αγώνες. Είναι γνωστοί 79 τίτλοι έργων του, από τα οποία σώζονται
σήμερα επτά ολόκληρα και 400 αποσπάσματα και σπαράγματα από τα υπόλοιπα.
Όταν
πέθανε, ο Αισχύλος, ζήτησε να στηθεί στο τάφο του ένα επίγραμμα που έγραφε:
Αἰσχύλον
Εὐφορίωνος Ἀθηναῖον τόδε κεῦθει
μνῆμα καταφθίμενον πυροφόροιο Γέλας·
ἀλκὴν δ' εὐδόκιμον Mαραθώνιον ἄλσος ἄν
εἴποι
καὶ βαθυχαιτήεις Μῆδος ἐπιστάμενος.
Στα
νεότερα ελληνικά:
Τον γιο
του Ευφορίωνα τον Αθηναίο Αισχύλο
κρύβει νεκρόν το μνήμα αυτό της Γέλας
με τα στάρια·
την άξια νιότη του θα ειπεί του
Μαραθώνα το άλσος
κι ο Μήδος ο ακούρευτος οπού καλά την
ξέρει.
Επίσης
δύο επιγράμματα της Παλατινής
Ανθολογίας(VII 255 και X 110) αποδίδονται στον Αισχύλο. Ένα από αυτά
βρίσκεται και στην Ανθολογία
του Πλανούδη.
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%B9%CF%83%CF%87%CF%8D%CE%BB%CE%BF%CF%82
Ο Σοφοκλής (496
π.Χ.- 406
π.Χ.) (Αρχαία
Ελληνικά: Σοφοκλῆς ὁ Σοφίλλου ὁ
ἐκ Κολωνοῦ) ήταν
αρχαίος Έλληνας τραγωδός
της κλασικής
εποχής από την Αθήνα.
Μαζί με τον Αισχύλο και
τον Ευριπίδη,
αποτελούν τους μόνους τραγικούς ποιητές των οποίων έχουν σωθεί ολοκληρωμένα
έργα. Σύμφωνα με αρχαίες μαρτυρίες, φαίνεται ότι συνέγραψε περίπου 123 έργα από
τα οποία παραδίδονται ολοκληρωμένες μόνο επτά τραγωδίες.
Βιογραφία
Γεννήθηκε
στον Ίππιο Κολωνό της
Αθήνας. Ήταν γιος του Σοφίλλου, εύπορου Αθηναίου που είχε εργοστάσιο μαχαιροποιίας,
και διαπαιδαγωγήθηκε ανάλογα με την οικονομική του άνεση. Έλαβε επιμελημένη
αγωγή και παιδεία. Διδάχθηκε μουσική από τον περίφημο μουσικοδιδάσκαλο Λάμπρο
και ανέπτυξε αρμονικά τις σωματικές και ψυχικές του δυνάμεις. Δεκαπενταετής,
ήταν ο κορυφαίος του χορού των εφήβων που πήρε μέρος στον εορτασμό της νίκης
για τη ναυμαχία
της Σαλαμίνας. Συνδέθηκε στενά με πολιτικές και πνευματικές προσωπικότητες
της εποχής, όπως με τον Περικλή,
τον Σωκράτη,
τον Πλάτωνα και
κατέλαβε διάφορα υψηλά αξιώματα στην πολιτική, στις θρησκευτικές λατρείες και
στις τέχνες.
Τα
έτη 443-442
π.Χ. ήταν ταμίας της αττικής ναυτικής συμμαχίας. Και από το 441 έως
το 440 π.Χ.
διοικούσε μαζί με τον Περικλή το στόλο στην επίθεση κατά της Σάμου,
όπου εσφάγησαν όλοι οι άνδρες του νησιού. Το 428 ήταν
πάλι στρατηγός με τον Θουκυδίδη και
το 413 ήταν
μέλος της ολιγαρχικής κυβέρνησης της Αθήνας. Είχε ένα γιο με τη Νικοστάτη, ο
οποίος έγινε επίσης ποιητής, αλλά και ένα εξώγαμο γιο, που τον ονόμασαν κι
αυτόν Σοφοκλή, ο οποίος απεδείχθη σημαντικότερος συγγραφέας από τον έτερο γιο
του. Ο μεγάλος τραγικός ποιητής εισήγαγε στην Αθήνα τη
λατρεία του Ασκληπιού και
τιμήθηκε με το προσωνύμιο Δεξίων, επειδή δεξιώθηκε τον θεό στο σπίτι του. Η
πρώτη γιορτή πριν τελειώσει το Ασκληπιείο κάτω απ την Ακρόπολη των Αθηνών,
έγινε στον περίβολο της οικίας του. Γράφει μάλιστα έναν παιάνα για τον
Ασκληπιό.
Η πρώτη
του θεατρική εμφάνιση έγινε το 468
π.Χ. σε δραματικό αγώνα όπου ο Σοφοκλής αντιμετώπισε τον κατά 30
χρόνια μεγαλύτερό του τραγωδό Αισχύλο, τον οποίο ο Σοφοκλής εκτιμούσε και
σεβόταν, και πήρε την πρώτη του νίκη. Εκτιμάται ότι παρουσίασε σε διαγωνισμούς
περί τις 30 τετραλογίες, με περίπου 20 από τις οποίες απέσπασε την πρώτη θέση
και σύμφωνα με μαρτυρίες, δεν πήρε ποτέ την τρίτη θέση σε διαγωνισμό. Πρέπει
όμως να συνεκτιμηθεί ότι ο Σοφοκλής ήταν στους Αθηναίους πολύ δημοφιλής, λόγω
και των πολιτικών και θρησκευτικών δραστηριοτήτων του, σε αντίθεση με τον
νεώτερο φίλο του, τον Ευριπίδη,
ο οποίος ήταν μάλλον αντιπαθής λόγω του απομονωμένου τρόπου ζωής του.
Ο
Σοφοκλής συνέγραψε 123 τραγωδίες,
είναι όμως γνωστές κατ' όνομα οι 114, από τις οποίες έχουν διασωθεί μόνο 7
ολοκληρωμένες, ανάμεσά τους η Αντιγόνη (περί
το 442)
και Ηλέκτρα (περί
το 413).
Άλλα έργα του που έχουν διασωθεί είναι Τραχίνιαι, Οιδίπους
Τύραννος, Αίας, Φιλοκτήτης, Οιδίπους
επί Κολωνώ. Στο επίκεντρο των έργων τού Σοφοκλή βρίσκεται το άτομο, το
οποίο έρχεται σε αναπόφευκτη, τραγική και ένοχη σύγκρουση με την τάξη που
εκπροσωπούν οι θεοί. Αν και ιδιαίτερα ευσεβής στη ζωή του ο Σοφοκλής, πράγμα
που επηρεάζει τα έργα του, δίνει μεγαλύτερο βάρος στην ανθρώπινη στάση έναντι
αυτής των θεών, παρότι το πεπρωμένο των ανθρώπων είναι αναπόδραστα
προδιαγεγραμμένο από τις βουλές των θεών, οι οποίες δεν είναι όμως πια
αυθαίρετες και τυχαίες, όπως σε παλαιότερους τραγικούς, αλλά σκόπιμες και
μελετημένες.
Από τα
αποσπάσματα που έχουν σωθεί, σημαντικός είναι ένας πάπυρος που
διασώζει μεγάλο τμήμα από το σατυρικό
δράμα Ιχνευταί, το οποίο αναφέρεται στην ιστορία της κλοπής
των βοδιών του Απόλλωνα από
τον Ερμή.
Άλλες τραγωδίες από τις οποίες έχουν σωθεί κάποια αποσπάσματα είναι ο Ευρύπυλος,
η Νιόβη, οι Σκύριοι, η Πολυξένη,
ο Θησέας, η Φαίδρα οι Λήμνιαι και
ο Τηρεύς.
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%BF%CF%86%CE%BF%CE%BA%CE%BB%CE%AE%CF%82
ΣΟΦΟΚΛΗΣ:
494 – 406 π.χ.
Ο
Σοφοκλής καλύπτει ολόκληρο σχεδόν τον κλασικό 5ο αιώνα (496-406
π.χ.), στο διάστημα του οποίου η ακμή της Αθηναϊκής Πολιτείας φθάνει στο
κατακόρυφο, για να καταρρεύσει αργότερα με την πολύχρονη αιματοχυσία και την
ήττα κατά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο (431-404 π.χ.).
Ο
Σοφοκλής σε ηλικία 28 ετών, ανταγωνιζόμενος προς τον παλαίμαχο ΑΙΣΧΥΛΟ,
αποτολμά την πρώτη του εμφάνιση και, όπως μαθαίνουμε από τον Πλούταρχο, η
δεκαμελής επιτροπή του δραματικού αγώνος του 468 π.χ. με τον στρατηγό Κίμωνα
επικεφαλής, προκρίνει το νεαρό Σοφοκλή. Στα πρώιμα έργα του ο ποιητής έπαιξε ως
υποκριτής, συνεχίζοντας την παλαιοτέρα παράδοση – λ.χ. τους ρόλους της Ναυσικάς
και του κιθαριστή Θαμύριδα στα ομώνυμα δράματα. Στους αγώνες των Διονυσίων
συνολικά πήρε δεκαοκτώ (18) πρώτες νίκες. Άλλες 2-6 νίκες εσημείωσε στα
Λήναια. Με άλλες λέξεις, τα δύο τρίτα της θεατρικής δημιουργίας του, η οποία
υπολογίζεται σε 125 περίπου έργα, ετιμήθησαν με το πρώτο βραβείο.
Ενδεικτικό
των στενών δεσμών, που ένωσαν τον ποιητή με τους συμπολίτες του, είναι ότι
απέκρουσε προσκλήσεις ηγεμόνων να τιμήσει την αυλή τους με την παρουσία του
(όπως έκαναν ο Αισχύλος και ο Ευριπίδης) και ότι απεδέχθη δημόσια
λειτουργήματα. Διετέλεσε ελληνοταμίας της ναυτικής συμμαχίας των Αθηναίων και
τουλάχιστον δύο φορές στρατηγός – την πρώτη το 440 π.χ., με συστράτηγο τον Περικλή.
Η
ευλάβεια που διαπνέει το ποιητικό του έργο εναρμονίζεται πλήρως με τη
θρησκευτική του δραστηριότητα. Ο τραγικός άνθρωπος και ο θεός στην τραγωδία του
Σοφοκλή βρίσκονται σε εκείνη την άρρηκτη θέση εχθρότητας-φιλίας, σαν την
ανταγωνιστική σχέση των ερωτευμένων. Μια τέτοια σχέση υπάρχει ανάμεσα
στους θεού και στον Οιδίποδα, αφού η μοίρα του συνενώνει στον ίδιο άνθρωπο τη
συντριβή μαζί και την εξύψωση.
Βάσει
των ανωτέρω δικαιολογείται η μεγάλη απήχηση του τραγικού ποιητή και στους
συγχρόνους του, αλλά και σε όλη την ανθρωπότητα διαχρονικά, και εξηγείται το
γιατί ο Αριστοτέλης εμπνεύσθηκε και διατύπωσε τους κανόνες του της δραματικής
τέχνης κυρίως από το έργο του Σοφοκλή, και ιδιαίτερα από τον ανεπανάληπτο
«Οιδίποδα Τύραννο».
ΟΡΙΣΜΟΣ
ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ από τον ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
«Ἔστιν οὖν
τραγωδία μίμησις πράξεως, σπουδαίας καὶ τελείας,
μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ χωρὶς ἑκάστῳ τῶν εἰδὼν ἐν τοῖς μορίοις, δρώντων
καὶ οὐ δι' ἀπαγγελίας, δι' ἐλέου καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων
παθημάτων κάθαρσιν»
Αριστοτέλης,
384-322 π.Χ.
Ο Ευριπίδης (480
π.Χ. - 406
π.Χ.) ήταν Έλληνας τραγικός
ποιητής και ένας από τους τρεις μεγάλους διδασκάλους του αττικού δράματος στο αρχαίο
ελληνικό θέατρο.
Καταγόμενος
από τη Φλύα, δήμο της Κεκρωπίας (σημ. Χαλάνδρι),
λέγεται ότι γεννήθηκε στη Σαλαμίνα την
ημέρα της ναυμαχίας,
όταν ο Αισχύλος αγωνιζόταν
ως πρόμαχος άνδρας, ο δε Σοφοκλής ως
έφηβος που έσερνε το χορό των επί το τρόπαιο επινικίων. Το γένος του ποιητή δεν
ήταν επιφανές, όπως των άλλων τραγικών. Γονείς του φέρονται ο Μνήσαρχος και η
Κλειτώ, την οποία ο Αριστοφάνης σκώπτει
ως λαχανοπώλη (Αχαρν. 480, Ιππ. 19). Ο Ευριπίδης έζησε τα νιάτα του σε εποχή
ακμάζουσα, το χρυσό αιώνα του Περικλέους,
αλλά γέρασε στα χρόνια του Πελοποννησιακού
πολέμου, όπου έχασε έναν από τους γιους του.
Έργο, επιρροές και αξίες.
Το έργο
των σοφιστών και γενικότερα οι νέες ιδέες και τα καινούρια προβλήματα,
συνυπάρχουν στα έργα του Ευριπίδη, αντικατοπτρίζοντας την αμφισβήτηση και τις
πνευματικές έριδες της εποχής του. Κατά τον Φιλόχορο ο
ποιητής έτυχε επιμελημένης αγωγής, σε συμμετοχή του σε εορτές του δήμου του,
έγινε πυρφόρος του εκεί λατρευομένου Ζωστηρίου Απόλλωνα σε δε αγώνες έλαβε
μέρος στο παγκράτιο και στην πυγμήν όπου και νίκησε ακόμη και στους
Παναθήναιους γυμνικούς αγώνες. Γρήγορα όμως απαρνήθηκε τον αθλητισμό και μίσησε
τους αθλητές διότι κατά τον ίδιο:
"κακῶν
γὰρ μυρίων ὄντων καθ΄ Ἑλλάδα, οὐδὲν κάκιόν ἐστιν ἀθλητῶν γένος"
(Αποσπ.
282) (το κακό είναι τεράστιο στην Ελλάδα, τίποτα πιο κακό όμως δεν υπάρχει από
το γένος των αθλητών).
Ασχολήθηκε
και με τη ζωγραφική,
τα δε έργα του παρουσιάσθηκαν στα Μέγαρα,
την δε επ' αυτού ιδιοφυΐα μαρτυρούν και πλείστες εικόνες στις τραγωδίες του.
Για λίγο ασχολήθηκε με τη φιλοσοφία και
την ποίηση,
αλλά και τη μουσική.
Ήταν πρωτοφανής η αγάπη του για τη θάλασσα, η οποία σφράγισε οριστικώς και το
όλο έργο του Ευριπίδη. Ο Ευριπίδης ήταν τύπος αντικοινωνικός (είχε ελάχιστους
φίλους), εσωστρεφής, μελαγχολικός και δυσπρόσιτος, δεν ενδιαφέρθηκε για τα
πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα της εποχής του, ενώ αντιθέτως ασχολήθηκε ενεργά
με το πνευματικό κίνημα του διαφωτισμού. Υπήρξε ακουστής (ακροατής) του Αναξαγόρα, Προδίκου, Πρωταγόρα (με
τον οποίο κράτησε τις στενότερες σχέσεις) αλλά και του Σωκράτη με
τον οποίο διατηρούσε μακρά φιλία. Θαυμαστής των φιλοσόφων Δημοκρίτου και Ηρακλείτου διότι
δεν ήταν μόνο μελετηρός αλλά διέθετε μια από τις πιο πλούσιες βιβλιοθήκες
(Αθην.Ι,3). Αν και ήταν ιδιαίτερα ανοιχτός στην επίδραση της πνευματικής
Αθήνας, εντούτοις διατήρησε την πνευματική του ακεραιότητα, διατυπώνοντας συχνά
στις πνευματικές αντιλήψεις της εποχής του διάφορες επικρίσεις.
Με την
πολιτική δεν ασχολήθηκε όπως οι άλλοι τραγικοί αλλά τη δική του θέση, γνώμη και
θεωρία τις παρουσίαζε μέσα από τα έργα του κρίνοντας την άκρατη οχλοκρατία αλλά
και κατακρίνοντας με σφοδρότητα τους δημαγωγούς που με ιταμότητα παρέσερναν
στον όλεθρο τα πλήθη ενώ στην μεσαία τάξη των πολιτών αναγνώριζε τους σωτήρες
της πόλης και φύλακες της τάξης:
"τριῶν
δὲ μοιρῶν ἡ ἐν μέσῳ σῴζει πόλεις, κόσμον φυλάσσουσ' ὅντιν' ἂν τάξῃ πόλις"
(Ικετ.244-247).
Αλλά και η φιλοπατρία του ποιητή είναι φλογερή και ενθουσιώδης, όπως φαίνεται
στα έργα του, που δεν διστάζει να καυτηριάσει τους νικητές του Πελοποννησιακού
πολέμου τους Λακεδαιμονίους για τους οποίους λέγει:
"ὦ
πᾶσιν ἀνθρώποισιν ἔχθιστοι βροτῶν
Σπάρτης ἔνοικοι, δόλια
βουλευτήρια,
ψευδῶν ἄνακτες, μηχανορράφοι κακῶν
ἑλικτὰ κοὐδὲν ὑγιὲς ἀλλὰ πᾶν
πέριξ φρονοῦντες
ἀδίκως
εὐτυχεῖτ' ἀν' Ἑλλάδα"
(Ανδρομ.
444 κ.εξ).
(Μισητότεροι
από όλους τους ανθρώπους, κάτοικοι της Σπάρτης, δόλιοι στη σκέψη, βασιλιάδες
στο ψέμα, μηχανορράφοι των κακών, που δεν σκέφτεστε τίποτα τίμια και στα ίσα,
αλλά πάντα το φέρνετε γύρω-γύρω, είναι αδικία να ευτυχείτε εσείς στην Ελλάδα)
Ήταν
σύγχρονος των σοφιστών και γι' αυτόν τον λόγο άλλωστε πολλές από τις απόψεις
τους είτε δεν τις δεχόταν είτε τις παραποιούσε σύμφωνα με την δική του σκέψη. Ο
Ευριπίδης με τις τραγωδίες του
προβληματίζει τους πάντες ακόμη και σήμερα. Η τραγωδία του "Ελένη"
παρουσιάζει στοιχεία πρωτοφανή για την εποχή εκείνη καθώς ο Ευριπίδης δίνει
λόγο σε ρόλους ως τότε "βουβούς", όπως στο ρόλο του δούλου. Αρκετές
φορές μέσα από τα έργα του αμφισβητεί τα πάντα, ακόμη και την ύπαρξη των Θεών,
χωρίς ωστόσο να είναι άθεος.
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%80%CE%AF%CE%B4%CE%B7%CF%82
ΘΕΑΤΡΟ της ΔΕΥΤΕΡΑΣ – ΑΤΡΕΙΔΕΣ
των αρχαίων Ελλήνων τραγωδών
Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη
Τίτλος θεατρικής
παράστασης: Ατρείδες
Έτος: 1979
Τηλεοπτική
πρεμιέρα: 12
Νοεμβρίου 1979
Διάρκεια: 121'
Κανάλι: ΕΡΤ
Σκηνοθεσία: Δημήτρης
Ποταμίτης , Στέλιος
Ράλλης
Ποίηση: Αισχύλος , Σοφοκλής , Ευριπίδης
Σενάριο: Κώστας
Γεωργουσόπουλος (Κώστας Μύρης) , Δημήτρης
Ποταμίτης , Άγγελος
Τερζάκης (μετάφραση έργου), Τάσος
Ρούσσος (μετάφραση έργου)
Μουσική σύνθεση: Γιάννης
Ζουγανέλης
Ηθοποιοί: Πίτσα
Μπουρνόζου (Ηλέκτρα), Κώστας
Μεσάρης (Αίγισθος), Νανά
Νικολάου (Ιφιγένεια/Κασσάνδρα), Λίλη
Παπαγιάννη (Κλυταιμνήστρα), Ανδρέας
Φιλιππίδης (Αγαμέμνων/παιδαγωγός) , Γιάννης
Στρατάκης (φρουρός/Πυλάδης), Δημήτρης
Ποταμίτης (Ορέστης), Άννα
Δημητριάδη , Βασίλης
Παπακωνσταντίνου (χορός).
Πλοκή: H παράσταση ανέβηκε από το «ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΕΥΝΑΣ» του Δημήτρη Ποταμίτη στο Θέατρο του Λυκαβηττού το 1979. Η
παράσταση αποτελείται από μια σύνθεση κειμένων που επιμελήθηκε ο Κώστας Μύρης από αποσπάσματα των τραγωδιών «Ορέστεια» του Αισχύλου, «Ηλέκτρα»
του Σοφοκλή «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι», «Ιφιγένεια η εν Ταύροις» και «Ορέστης» του
Ευριπίδη. Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου ερμηνεύει τα χορικά, των οποίων τη μουσική
έχει συνθέσει ο Γιάννης Ζουγανέλης και τους στίχους έχει γράψει ο Κώστας Μύρης.
Παρουσιάζεται η πορεία και η μοίρα της οικογένειας των Ατρειδών. Ο Αγαμέμνων
θυσιάζει την κόρη του Ιφιγένεια για να φύγουν οι Αχαιοί για την Τροία. Η μητέρα
της Ιφιγένειας, Κλυταιμνήστρα, περιμένει τον Αγαμέμνονα να επιστρέψει από την
Τροία για να τον σκοτώσει και να τον εκδικηθεί για τη θυσία της κόρης της. Ο
Ορέστης και η Ηλέκτρα, παιδιά του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, σκοτώνουν
τη μητέρα τους και τον εραστή της Αίγισθο, φονιάδες του πατέρα τους. Ο Ορέστης,
κυνηγημένος από τις Ερινύες, φτάνει στην Αθήνα και αθωώνεται για το φόνο της
Κλυταιμνήστρας από τον Άρειο Πάγο, με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς. Μετά από
εντολή της θεάς, ο Ορέστης πηγαίνει στη χώρα των Ταύρων, κλέβει το ξόανο της
θεάς Αρτέμιδος και απελευθερώνει την αδερφή του Ιφιγένεια.
https://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%91%CF%84%CF%81%CE%B5%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%82
Την παράσταση δύνασθε να
παρακολουθήσετε στους εξής συνδέσμους στο Aρχείο της ΕΡΤ στο Διαδίκτυο:
https://archive.ert.gr/8165/ -
μέρος 1
https://archive.ert.gr/8166/ - μέρος 2
Παρατίθεται βίντεο - μήνυμα της διευθύντριας του Κέντρου Ελληνικού
Πολιτισμού
– Κ.Ε.Π Δώρας Γιαννίτση για το έργο και
την παράσταση.
Σάς ευχόμαστε καλλιτεχνική και ψυχική απόλαυση
!!!
Σάς
καλούμε να στηρίξετε τον κοινωνικό μας φορέα Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού –
Κ.Ε.Π. (www.hecucenter.ru ). To K.Ε.Π. αναπτύσσει μία σφαιρική, πολυεπίπεδη
εκπαιδευτική-διαφωτιστική-πολιτιστική δράση. Ο οβολός σας, οιαδήποτε βοήθεια
δύνασθε να παράσχετε, είναι εξαιρετικά πολύτιμη και χρήσιμη για όλους μας!
ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ !!!
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ – ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – Κ.Ε.Π.
http://www.hecucenter.ru/gr/news/ekstrateia__stirikse_to_kentro_ellinikoi_politismoi__kep_2020.html
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ
http://www.hecucenter.ru/up/_СБ2019-2020__ПОДДЕРЖИ%20ГКЦ.xls
Παρατίθεται βίντεο - μήνυμα της διευθύντριας του Κέντρου Ελληνικού
Πολιτισμού – Κ.Ε.Π Δώρας Γιαννίτση για τις δράσεις του Κ.Ε.Π.
ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ !!!
ΜΑΖΙ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΟΙ & ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ !!! ΜΑΖΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΥΝΑΤΟΤΕΡΟΙ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ
ΠΛΟΥΣΙΟΤΕΡΟΙ !!!
Εις το επανιδείν, φίλοι μας !
Ειλικρινώς υμετέρα, με εκτίμηση και φιλικούς χαιρετισμούς,
Δρ. Δώρα Γιαννίτση,
δ/ντρια Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π.
Αναλυτικό απολογισμό δράσεων του Κέντρου Ελληνικού
Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) έτους 2019 δύνασθε να αντλήσετε στον
εξής σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
http://www.hecucenter.ru/up/Last_Απολογισμός%20δράσεων%20Κ.Ε.Π.%20έτους%202019___.pdf
Σύντομο απολογισμό δράσεων του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού
(Κ.Ε.Π.) έτους 2019 δύνασθε να αντλήσετε στον εξής σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
http://www.hecucenter.ru/gr/reports/apologismos_drasis_kep_2019.html
Αναλυτικό απολογισμό δράσεων του Κέντρου Ελληνικού
Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) Α΄ εξαμήνου τρέχοντος έτους 2020 δύνασθε να αντλήσετε
στον εξής σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
http://www.hecucenter.ru/up/Last_Απολογισμός
δράσεων Κ.Ε.Π. έτους 2020.pdf
Σύντομο απολογισμό δράσεων του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού
(Κ.Ε.Π.) Α΄ εξαμήνου τρέχοντος έτους 2020 δύνασθε να αντλήσετε
στον εξής σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
http://www.hecucenter.ru/gr/reports/apologismos_drasis_kep_gia_to_a_eksamino_2020.html
Αναλυτικό απολογισμό δράσεων του Κέντρου Ελληνικού
Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) περιόδου 10μήνου έτους 2020 (Ιανουαρίου-Οκτωβρίου
2020)δύνασθε να αντλήσετε στον εξής σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
http://www.hecucenter.ru/up/Last_Απολογισμός-δράσεων-Κ.Ε.Π.-έτους-2020.pdf
Σύντομο απολογισμό δράσεων του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού
(Κ.Ε.Π.) Α΄ περιόδου 10μήνου έτους 2020 (Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2020) δύνασθε
να αντλήσετε στον εξής σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
ГРЕЧЕСКИЙ
КУЛЬТУРНЫЙ
ЦЕНТР ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Москва,
Алтуфьевское шоссе,
44 Altufyevskoe shosse,
44, office No 9,
2nd floor
офис № 9, 2 этаж 127566 Moscow,
Russia
Тел.: 7084809 – Тел./Факс: 7084810 Tel.: +7 495 7084809; Tel./Fax: +7 495 7084810
e-mail: hcc@mail.ru info@hecucenter.ru
skype:
hellenic.cultural.center
facebook: http://www.facebook.com/Hecucenter
vkontakte: http://vk.com/hecucenter
|
|
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου