www.ithominews.blogspot.com

Κυριακή 27 Μαΐου 2012

Αρβελέρ: «Δεν είστε καλά…»

Για τα λάθη των Πανελλήνιων Εξετάσεων

Γράφει ο Θόδωρος Σταυριανόπουλος
Εκπαιδευτικός - Περιφερειακός Σύμβουλος

Αυτό που συνέβη στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις δεν είχε αντίστοιχο προηγούμενο για την τελευταία τουλάχιστον δεκαπενταετία. Η λειτουργία της Κεντρικής Επιτροπής ήταν ανεύθυνη και πρόχειρη. Εύλογα αναρωτιέμαι αν έχουν αντιληφθεί όλα τα μέλη συνολικά και το καθένα προσωπικά της εν λόγω Επιτροπής τη σπουδαιότητα και το ρόλο των εξετάσεων. Εκτιμώ ότι τα μέλη της Επιτροπής γνωρίζουν πολύ καλά ότι η συμμετοχή σε αυτή τη διαδικασία είναι μέγιστη τιμή. Οφείλουν να γνωρίζουν επίσης ότι σε αυτές τις Εξετάσεις δεν επιτρέπονται τα λάθη για πολλούς και συγκεκριμένους λόγους και κυρίως γιατί αυτά τα λάθη δεν διορθώνονται.

Αρχικά με το θέμα στο μάθημα της «Νεοελληνικής Γλώσσας» υπήρξε ζήτημα. Ήταν ένα θέμα ακαδημαϊκού χαρακτήρα με φοβερά στοχαστικό περιεχόμενο, με έντονα συμβολικά σχήματα και με ιδιαίτερα γενικευμένη αφαιρετική σκέψη που δεν ταίριαζε σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Εδώ οι υπεύθυνοι (;) αγνόησαν εντελώς τον σκοπό των εισαγωγικών εξετάσεων και το παιδαγωγικό περιεχόμενο των λυκείων. Η ίδια η κ. Αρβελέρ έμεινε έκπληκτη για την επιλογή της Επιτροπής θεωρώντας ότι αυτό το κείμενο δεν είναι για αυτό το σκοπό. Η χαρακτηριστική της φράση: «Δεν είστε καλά…» τα λέει όλα.

Στη συνέχεια στο μάθημα της Φυσικής Γενικής Παιδείας τέθηκε θέμα που δεν διδάσκεται στο σχολείο! Αλλά το γεγονός ότι εδώ εξετάζονται λίγοι μαθητές συνέτεινε στο να μη δοθεί έκταση. Αν είχε υπάρξει σχολιασμός ίσως να προλαβαίναμε τα χειρότερα που ακολούθησαν στην Φυσική της Τεχνολογικής και της Θετικής Κατεύθυνσης. Εδώ τα πράγματα πήγαν σε ακόμα πιο ακραίες επιλογές. Δόθηκε θέμα με απολύτως λανθασμένη διατύπωση. Η σύγχυση και ο εκνευρισμός από την ασάφεια του συγκεκριμένου θέματος στους υποψήφιους ήταν μεγάλη. Κατόπιν της αντίδρασης της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, το ερώτημα Γ4 ακυρώνεται και οι αντίστοιχες μονάδες ανακατανέμονται στα υπόλοιπα ερωτήματα Γ1, Γ2 και Γ3 του θέματος».

Όμως το πρόβλημα δεν ξεπερνιέται έτσι απλά με την μεταφορά των μονάδων του ερωτήματος στα υπόλοιπα ερωτήματα του θέματος. Ο χρόνος που αφιέρωσε ένας υποψήφιος για την επίλυση του λανθασμένου ερωτήματος μπορεί να ήταν πολλαπλάσιος του χρόνου που θα απαιτούσε αν το ερώτημα ήταν σωστό και αυτό μπορεί να ήταν χρονικά εις βάρος της επίλυσης των άλλων θεμάτων.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών επισημαίνει, μεταξύ άλλων, για τα θέματα της Φυσικής Κατεύθυνσης ότι εκτός από το πρώτο θέμα, τα υπόλοιπα απαιτούσαν μεγάλη εμπειρία και ιδιαίτερη διαίσθηση στη φυσική, σαν να επρόκειτο για διαγωνισμό ταλέντων φυσικής. Η χρονική διάρκεια των 3 ωρών δεν επαρκούσε για την αντιμετώπιση θεμάτων τέτοιου επιπέδου.

Αλλά και το Υπουργείο Παιδείας δεν είναι άμοιρο ευθυνών, όπως βιάστηκε να αυτοπροσδιοριστεί. Η Κεντρική Επιτροπή σαφώς και είναι ανεξάρτητη στη λειτουργία της και φυσικά και στην επιλογή των θεμάτων. Αλλά δεν βρέθηκε εκεί τυχαία. Είναι επιλογή της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Επομένως, το αν η Επιτροπή είναι η κατάλληλη ή όχι, βαραίνει ευθέως το Υπουργείο.

Δεν φθάσαμε ούτε καν στη μέση των πανελληνίων εξετάσεων και συνέβησαν όλα αυτά τα ευτράπελα. Εύχομαι η συνέχεια να είναι καλύτερη. Οι μαθητές να μην πτοηθούν από την ανευθυνότητα της επιτροπής και με την υπευθυνότητα που τους διακρίνει απτόητοι να συνεχίσουν τις εξετάσεις.

Υ.Γ. Από ότι φαίνεται ούτε αυτές οι κοσμογονικές αλλαγές που συμβαίνουν στη χώρα μας λόγω κρίσης μας έχουν προβληματίσει. Έστω να μας κάνουν λίγο πιο προσεχτικούς! Απεναντίας …

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου