www.ithominews.blogspot.com

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020

Λογοτεχνικός Διαγωνισμός σε Ρωσία και Ελλάδα

Μόσχα, 17 Φεβρουαρίου 2020
Αγαπητοί φίλοι!
Το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) είναι στην ευχάριστη θέση να σάς μερώσει ότι ο προσφάτως αναοινωθείσας από το Κ.Ε.Π. Λογοτεχνικός Διαγωνισμός «Λογοτεχνική έκφραση», που απευθύνεται στους λάτρεις και γνώστες της ελληνικής γλώσσας, λογοτεχνίας και μουσικής, και διεξάγεται με την ευκαιρία του Αφιερωματικού Έτους Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Ελλάδας – Ρωσίας 2020, λαμβάνει διεθή διάσταση. Στην ανακοίνωση του Διαγωνισμού μας ανταποκρίθηκε η Διεθνής Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, www.somateiodeel.blogspot.com , η οποία, άδραξε την ευκαιρία, και ανακοινώνει παράλληλο διαγωνισμό «Λογοτεχνική έκφραση» στην Ελληνική Επικράτεια, γεγονός που μάς χαροποιεί ιδιαίτερα, δεδομένου ότι είχαμε υψηλό δείκτη εκδήλωσης ενδιαφέροντος από την Ελλάδα για συμμετοχές στον εν λόγω Λογοτεχνικό Διαγωνισμό.
Δραττόμεθα της ευκαιρίας για να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη, τη χαρά και την αγάπη μας στην πρόεδρο της Διεθνούς Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, συγγραφέα Αικατερίνη Μπατάλια, καθώς και στη συγγραφέα και καλή πιστή φίλη Εύα Πετροπούλου-Λιανού.
Δικαίωμα συμμετοχής στον εν λόγω διαγωνισμό, που θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο 2020, έχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι. Η ακριβής ημερομηνία διεξαγωγής του Διαγωνισμού θα ανακοινωθεί αργότερα. Ο Διαγωνισμός αφορά καλλιτεχνική, εκφραστική ερμηνεία αποσπάσματος ελληνικής λογοτεχνίας σε ελληνική και ρωσική γλώσσα ενώπιον κριτικής επιτροπής.
Οι ενδιαφερόμενοι διαλέγουν τα κείμενα μόνοι τους και έχουν δικαίωμα να λάβουν μέρος σε μία ή περισσότερες κατηγορίες.  
Ο Λογοτεχνικός Διαγωνισμός αφορά σε εξής κατηγορίες κειμένων ανάλογα με το λογοτεχνικό είδος στη ρωσική και στην ελληνική γλώσσα:
  • απόσπασμα ή ολόκληρο ποίημα ενός Έλληνα λογοτέχνη/ ποιητή.
  • απόσπασμα από ένα λογοτεχνικό έργο ενός Έλληνα λογοτέχνη.
  • δραματουργία (μονόλογος, διάλογος, θεατρική παράσταση).
  • μουσική ερμηνεία (μελοποιημένη ποίηση).
Η κριτική επιτροπή του Διαγωνισμού αποτελείται από δημοφιλείς ομογενείς ηθοποιούς, σκηνοθέτες, ανθρώπους της τέχνης, Ελληνιστές, εκπαιδευτικούς ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας (η σύνθεσή της θα ανακοινωθεί περαιτέρω).
Αιτήσεις συμμετοχής στον Λογοτεχνικό Διαγωνισμό πρέπει να υποβληθούν ταχυδρομικά στο Γραφείο του Κ.Ε.Π.  hcc@mail.ru, info@hecucenter.ru μέχρι 30 Απριλίου 2020. Επιδίωξή μας είναι η τελετή διεξαγωγής και βράβευσης να πραγματοποηθεί ταυτόχρονα σε Ελλάδα και Ρωσία, με την παράλληλη εξασφάλιση, ει δυνατόν, on line σύνδεσης.
Επιπρόσθετες πληροφορίες για τον διαγωνισμό δύνασθε να αντλήσετε στα τηλέφωνα του Κ.Ε.Π. +7 495 708 48 09, 708 48 10.
Παρατίθεται έντυπο αίτησης:

Ονοματεπώνυμο
Λογοτεχνικό είδος
Στοιχεία επικοινωνίας
Τηλέφωνο  
E-mail










ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ – ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΝΑΣ ΕΝΙΑΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ !!!
Ανήκουμε στον ίδιο πολιτισμικό κόσμο, οι δύο ομόδοξοι λαοί μας, Έλληνες και Ρώσοι, αποτελούμε μία ενιαία πνευματική-πολιτισμική κοινότητα, με μακραίωνους δεσμούς ιστορικής, πολιτισμικής, πνευματικής εγγύτητας και συγγένειας, που παραπέμπουν στις ιδέες της Ορθόδοξης Ανατολής, με κοινή νοοτροπία και αντίληψη για τον άνθρωπο και τον κόσμο, βασίζονται στις πανανθρώπινες, διαχρονικές και καθολικές αξίες και ιδανικά της συνέπειας, της πίστης στο χρέος, της αγάπης, της πραγματικής αρετής και ανάγονται από τα κείμενα των αρχαίων κλασσικών μας, από το μήνυμα καθολικής αγάπης της Αντιγόνης, αποκρινόμενης στις απειλές του Κρέοντα  «...ούτοι συνέχθην, αλλά συμφιλείν έφυν...». 
Σάς περιμένουμε! Ακολουθεί αναλυτική  ενημέρωση για το ελληνικό σκέλος του Διαγωνισμού.
                                                               
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ – ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – Κ.Ε.Π.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ
Με εκτίμηση
Δώρα Γιαννίτση,
διευθύντρια Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π.
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ 
                  

  
 Πνευματικό ταξίδι στην Ρωσία.''

    Η Πρόεδρος της Διεθνούς  Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών (& Καλλιτεχνών) Αικατερίνη Μπατάλια και το Δ.Σ με εισήγηση της Dr Θεοδώρας Γιαννίτση,  Διευθύντριας  του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) της Μόσχας είναι στην ευχάριστη θέση να σάς ανακοινώσουν τον Λογοτεχνικό Διαγωνισμό
«Λογοτεχνική έκφραση»,

ο οποίος  απευθύνεται στους λάτρεις και γνώστες της ελληνικής γλώσσας, λογοτεχνίας , ζωγραφικής, θεατρολογίας  και  μουσικής και θα διεξαχθεί στα πλαίσια του Αφιερωματικού Έτους Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Ελλάδας – Ρωσίας 2020.
  • Όλοι οι ενδιαφερόμενοι έχουν το δικαίωμα συμμετοχής σε μία ή περισσότερες κατηγορίες λόγου. (ποίηση, διήγημα, θεατρικό, οδοιπορικό, δοκίμιο, παραμύθι, σατιρικό).
  • Όσοι επιθυμούν να μεταβούν στην Μόσχα ή να συμμετέχουν μέσω SKYPE την ημέρα διεξαγωγής του διαγωνισμού, ταυτόχρονα στις δύο χώρες, μπορεί να συμμετέχουν  σε καλλιτεχνική, εκφραστική ερμηνεία αποσπάσματος ελληνικής λογοτεχνίας σε ελληνική ή ρωσική γλώσσα ενώπιον κριτικής επιτροπής στις  εξής κατηγορίες κειμένων ανάλογα με το λογοτεχνικό είδος στην ελληνική ή στη ρωσική γλώσσα:
  • απόσπασμα ή ολόκληρο ποίημα ενός Έλληνα λογοτέχνη/ ποιητή.
  • απόσπασμα από ένα λογοτεχνικό έργο ενός Έλληνα λογοτέχνη.
  • δραματουργία (μονόλογος, διάλογος, θεατρική παράσταση).
  • μουσική ερμηνεία (μελοποιημένη ποίηση).

  • Οι ενδιαφερόμενοι διαλέγουν τα κείμενα μόνοι τους και έχουν δικαίωμα να λάβουν μέρος σε μία ή περισσότερες κατηγορίες.
Τα  έργα, τα οποία έχουν αποσταλεί,  δεν επιστρέφονται και μετά από την διαγωνιστική διαδικασία  όσα δεν προκριθούν, θα καταστραφούν μαζί με τους φακέλους των προσωπικών τους στοιχείων.
  • Οι αιτήσεις συμμετοχής δέον να υποβληθούν με την κάτωθι φόρμα:
Έντυπο αίτησης :

Ονοματεπώνυμο
/Ψευδώνυμο
Λογοτεχνικό είδος
Στοιχεία επικοινωνίας
Τηλέφωνο  
E-mail

































Τρόπος αποστολής:
  1. Ταχυδρομικά σε δύο αντίγραφα στην παρακάτω  διεύθυνση:

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
28ης Οκτωβρίου(Πατησίων) 24, τ.κ.:106 77, Αθήνα
για τον Λογοτεχνικό διαγωνισμό Ελλάδας –Ρωσίας,
στο είδος…………………………………………

  1. Ηλεκτρονικά.
e-mail: somateiodeel@gmail.com
τηλ.6974447531/6946009090/Φαξ:++302107781424

Χρόνος αποστολής:
μέχρι 30 Απριλίου 2020.

  • Όλοι οι ενδιαφερόμενοι, ανεξάρτητα του είδους συμμετοχής , έχουν υποχρέωση να περιορίσουν την θεματολογία τους  στις δύο χώρες :Ρωσία -Ελλάδα (Γράμματα, Τέχνη, Πολιτισμός ).

  • Η κριτική επιτροπή του Διαγωνισμού αποτελείται από έγκριτους Έλληνες και Ομογενείς ηθοποιούς, σκηνοθέτες, ανθρώπους της τέχνης, Ελληνιστές, εκπαιδευτικούς ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας (η σύνθεσή της θα ανακοινωθεί περαιτέρω). 

  • Η τελετή βράβευσης θα γίνει συγχρόνως στην Αθήνα και στην Μόσχα, τον Μάιο 2020, στα πλαίσια  του Αφιερωματικού Έτους Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Ελλάδος - Ρωσίας  2020. Η ακριβής ημερομηνία θα ανακοινωθεί αργότερα.

  ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ  ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ &  ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ
          ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ
    Αριθμός Μητρώου Πολιτιστικού Φορέα στο ΥΠΠΟΤ 1116
Έδρα:   28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 24, τ.κ.:106 77, Αθήνα 
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
    
     Αγαπητοί φίλοι!

      Η Πρόεδρος της Διεθνούς  Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών (& Καλλιτεχνών) Αικατερίνη Μπατάλια και το Δ.Σ, με εισήγηση της Dr Θεοδώρας Γιαννίτση,  Διευθύντριας  του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) της Μόσχας, είναι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσουν τον  
Λογοτεχνικό Διαγωνισμό
«Λογοτεχνική έκφραση»

ο οποίος  απευθύνεται στους λάτρεις και γνώστες της ελληνικής γλώσσας, λογοτεχνίας, ζωγραφικής, θεατρολογίας  και  μουσικής και  ο οποίος  θα διεξαχθεί στα πλαίσια του Αφιερωματικού Έτους Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας,  Ελλάδας – Ρωσίας 2020.
 Η δράση αυτή,  στο σύνολό της,  είναι ταγμένη στην ανάδειξη των κοινών σελίδων ιστορίας , που συνδέουν τους δύο ομόδοξους λαούς, Έλληνες και Ρώσους, με μακραίωνους δεσμούς ιστορικής, πολιτισμικής, πνευματικής εγγύτητας και παραπέμπουν στις ιδέες της Ορθόδοξης Ανατολής, με κοινή νοοτροπία και αντίληψη για τον άνθρωπο και τον κόσμο, που βασίζονται στις πανανθρώπινες, διαχρονικές και καθολικές αξίες και ιδανικά της συνέπειας, της πίστης, στο χρέος, της αγάπης, της πραγματικής αρετής και ανάγονται από τα κείμενα των αρχαίων κλασσικών μας και με το μήνυμα καθολικής αγάπης της Αντιγόνης, αποκρινόμενης στις απειλές του Κρέοντα: «...ούτοι συνέχθην, αλλά συμφιλείν έφυν...».

''Η διανόηση/η τέχνη πανταχού παρούσα'' 
 
 

ΠΑΛΙ και ΠΑΝΤΑ ΜΑΖΙ !!!
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
«ΜΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ» - 55η ΣΥΝΕΔΡΙΑ
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ και το 2020 !!!
Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου 2020, ώρα - 19:00 !!!
Μόσχα, 17 Φεβρουαρίου 2020
Αγαπητοί φίλοι,
         Συνεχίζοντας άοκνα και το 2020, με τους ίδιους ρυθμούς, το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) είναι στην ευχάριστη θέση να σάς προσκαλέσει στην πεντηκοστή πέμπτη (55η) συνεδρία της Ελληνικής Λέσχης Διαλόγου και Επικοινωνίας «Επικοινωνούμε Ελληνικά-Μόνο Ελληνικά», που εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης παιδαγωγικής-πολιτισμολογικής δράσης μας. Η Λέσχη Διαλόγου και Επικοινωνίας «Επικοινωνούμε Ελληνικά-Μόνο Ελληνικά», προϋποθέτει συναντήσεις, σε τακτική βάση, σε καφετέρια, όπου σε άμεση, αβίαστη και φιλική ατμόσφαιρα οι συμμετέχοντες συζητούν διάφορα θέματα ενδιαφέροντός τους, τα οποία έχουν νωρίτερα επιλέξει και ορίσει. Τη συζήτηση συντονίζουν καθηγητές, φορείς της νεοελληνικής γλώσσας.
Στо πλαίσιо αυτών των συναντήσεων οι μαθητές της ελληνικής γλώσσας  έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν σε φιλική ατμόσφαιρα διάφορα θέματα που αφορούν το σύγχρονο βίо στην Ελλάδα, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις της Χώρας μας, αλλά και να περάσουν μερικές ευχάριστες βραδιές, απολαμβάνοντας ελληνικά εδέσματα, ροφήματα και ποτά, με την παρέα παλαιών και καινούριων φίλων, Ελλήνων και Φιλελλήνων. Στόχο των συναντήσεων αποτελεί η ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών, κυρίως του προφορικού τους λόγου, η διευκόλυνση της προφορικής επικοινωνίας, αλλά και η εμβάθυνση γνώσεων για τον ελληνικό πολιτισμό.
Η πεντηκοστή πέμπτη συνεδρίαση της Λέσχης θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2020, ώρα 19:00, στο ελληνικό εστιατόριο «Πόρτο Μύκονος» επί της οδού: 27, Sushevskaya str., building 2 (metro station “Novoslobodskaya/Mendeleevskaya”).  
Το θέμα της πεντηκοστής πέμπτης συνάντησης της Λέσχης μας, κατόπιν εισήγησης των τακτικών θαμώνων μας, διατυπώθηκε ως εξής:
“Η ελληνική Αποκριά-Σαρακοστή και η ρωσική Μάσλενιτσα-Τυρινή. Έθιμα και παραδόσεις σε Ελλάδα και Ρωσία.”
Σχετικό υλικό δύνασθε να αντλήσετε στην εξής παραπομπή στο Δικτυότοπο του Κ.Ε.Π.
  
Συντονιστές της συζήτησης θα είναι ο προσφάτως αφιχθής αποσπασμένος εκπαιδευτικός, ειδικευμένος στους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς Ευστάθιος Νικητόπουλος, o καθηγητής μας, κοινωνιολόγος-θεολόγος Κώστας Γιαβρόπουλος και η διευθύντρια του ΚΕΠ, διδάκτωρ ιστορίας, ηθοποιός Δώρα Γιαννίτση.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή είναι η υποβολή δήλωσης συμμετοχής: https://hecucenter.timepad.ru/event/1260586/ 
Για περισσότερες πληροφορίες και για να δηλώσετε συμμετοχή δύνασθε να απευθύνεστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση monogreek@gmail.com, (αρμόδια η σπουδάστρια του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού κυρία Γιελένα Λεσόβα), facebook: https://www.facebook.com/Греческий-Разговорный-Клуб-μόνο-Ελληνικά-991010794322440/
  
Σας περιμένουμε!
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ – ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – Κ.Ε.Π.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ
Με εκτίμηση
Δώρα Γιαννίτση,
δ/ντρια Κ.Ε.Π.
2020-02-17_15-31-20

 Λεξικό- 55

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
«ΜΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ»  
«Απόκριες-Σαρακοστή. Έθιμα και παραδόσεις σε Ελλάδα και Ρωσία».
       

εκδηλώσεις του Καρναβαλιού – карнавальные мероприятия

αποκριά – карнавал                          Σαρακοστή – великий пост

νηστεία – пост                                    Καθαρά Δευτέρα – чистый понедельник

τελετουργία – ритуал                           ήθη και έθιμα – нравы и обычаи     

κάθαρση σώματος και πνεύματος – очищение тела и духа

 
Τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα
Τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα        
Από την Κρήτη μέχρι τις Σέρρες, από τη Λέρο μέχρι την Ξάνθη κι από την Κέρκυρα μέχρι την Λάρισα, γνωστά ή άγνωστα αποκριάτικά έθιμα αναβιώνουν μέχρι σήμερα, κρατώντας ζωντανή την ελληνική παράδοση.
   Μπορεί για τους περισσότερους οι Απόκριες να συνδέονται με τα μεγάλα καρναβάλια, τις παρελάσεις μεταμφιεσμένων ή τους ξέφρενους χορούς. Σε αρκετούς όμως νομούς και γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας, σώζονται έθιμα και παραδόσεις που μεταφέρονται αναλλοίωτα από γενιά σε γενιά μέχρι και τις μέρες μας.
Διονυσιακού χαρακτήρα, αρχαιοελληνικής προέλευσης, με παγανιστικές επιρροές, τις περισσότερες φορές έντονα σκωπτικά και με σατυρική διάθεση, τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα, συνδέονται άλλοτε με την ιστορία και τους θρύλους της περιοχής και άλλοτε πάλι αποτελούν απλώς μια αφορμή διαφυγής από την καθημερινότητα.
Η προετοιμασία σε αρκετές περιπτώσεις ξεκινάει μόλις ανοίγει το Τριώδιο, ενώ κορυφώνεται πάντοτε την τελευταία Κυριακή των Αποκριών, όπου σε κάθε περιοχή στήνεται μεγάλο γλέντι που διαρκεί μέχρι το πρωί της Καθαρής Δευτέρας.
Βόρεια Ελλάδα
Νάουσα
  http://www.hecucenter.ru/up/1______________________.pngΜε διονυσιακή καταγωγή, το έθιμο «Γενίτσαροι και Μπούλες», συνεχίζει μέχρι και τις μέρες μας, να ζωντανεύει στην πόλη της Νάουσας. Την Κυριακή της Αποκριάς υπό τους χαρακτηριστικούς ήχους του νταουλιού και του ζουρνά, ένα μπουλούκι με «γενίτσαρους» περιφέρεται στους δρόμους της πόλης με τελικό προορισμό το δημαρχείο, όπου και κορυφώνεται η γιορτή. Στο ρυθμικό άκουσμα του Ζαλιστού, η Μπούλα βγαίνει στο παράθυρο και με χαρακτηριστικές ρυθμικές κινήσεις του σώματος της, ώστε να κουδουνίζουν τα κρεμασμένα στο στήθος της νομίσματα, χαιρετάει το μπουλούκι ενώ λίγο μετά κατεβαίνει κάτω, ενσωματώνεται στο πλήθος και όλοι μαζί συνεχίζουν την περιοδεία μέχρι να πάρουν την επόμενη Μπούλα. Σταδιακά σχηματίζεται μια «μεγαλειώδης» πομπή με ανθρώπους όλων των ηλικιών, να συμμετέχουν στην αναβίωση του εθίμου.

Ξάνθη
Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, στην Ξάνθη, στη γέφυρα του ποταμού Κόσυνθου, αναβιώνει το «κάψιμο του Τζάρου». Πρόκειται για ένα κατασκευασμένο ανθρώπινο ομοίωμα, τοποθετημένο πάνω σε πουρνάρια, που καίγεται και «ξορκίζει το κακό». Σε αυτή την περίπτωση, το κακό είναι… η απομάκρυνση των ψύλλων το καλοκαίρι. Το έθιμο έφεραν οι πρόσφυγες από το Σαμακόβ της Ανατολικής Θράκης και κάθε χρόνο ζωντανεύει από τους κατοίκους του ομώνυμου συνοικισμού. Μετά το «κάψιμο του Τζάρου», ακολουθεί γλέντι μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.
Κοζάνη
http://www.hecucenter.ru/up/2____________.png
Ο Φανός, ο συμβολικός «βωμός» της αποκριάτικης εορταστικής φωτιάς, ανάβει εδώ και πολλούς αιώνες στην Κοζάνη. Ανεξαρτήτως από τις έριδες ως προς την καταγωγή του, το συγκεκριμένο έθιμο, δίνει έναν πανηγυρικό τόνο στην πόλη. Με προεξάρχουσα την κεντρική πλατεία, όπου την Κυριακή της Αποκριάς ανάβει ο μεγάλος «Φανός», ακολουθούν οι μικρότεροι συνοικισμοί που ανάβουν ταυτόχρονα τους δικούς τους «Φανούς»… για να ξεκινήσει μια ξέφρενη γιορτή καθαρά διονυσιακού χαρακτήρα. Οι χορευτικοί κύκλοι γύρω από τον βωμό διευρύνονται, τα τραγούδια διαδέχονται το ένα το άλλο. Τα περισσότερα είναι τα καλούμενα «ξινέντραπα» ή «μασκαραλίτκα» τραγούδια, με έντονες σατυρικές-πειρακτικές αναφορές. Το κρασί ρέει άφθονο, το ίδιο και τα τοπικά εδέσματα, ενώ το γλέντι κρατάει μέχρι τα ξημερώματα της Καθαρής Δευτέρας.
Φωτογραφία: www.kozani.gr
Ιωάννινα
Οι «τζαμάλες», οι αποκριάτικες φωτιές, θα ανάψουν σε διάφορες συνοικίες της πόλης  των Ιωαννίνων το βράδυ της τελευταίας Κυριακής, πριν τη νηστεία της Σαρακοστής. Έθιμο που υπάρχει από τον 19ο αιώνα στα Γιάννενα, αναβιώνει αδιάλειπτα από τη δεκαετία του '80 μέχρι και σήμερα. Οι «τζαμάλες» ζεσταίνουν από την παγωνιά της περιοχής, ενώ με το άναμμα της πρώτης σπίθας… δίνεται το σύνθημα να ξεκινήσει η μεγάλη γιορτή.
Σέρρες
Στο νομό Σερρών, τη Δευτέρα της Τυρινής συναντάμε το έθιμο του «καλόγερου». Η γιορτή ανοίγει με τους «αναστενάρηδες» και τους μίμους, οι οποίοι συνθέτουν έναν αλλόκοτο θίασο με μέλη τον Βασιλιά, το Βασιλόπουλο, τον καπιστρά, τον καλόγερο, τη νύφη, την μπάμπω και το εφταμηνίτικο, τους γύφτους με την αρκούδα και τους Κουρούτζηδες (φύλακες). Ο θίασος επισκέπτεται όλα τα σπίτια του χωριού και στη συνέχεια οι κάτοικοι συγκεντρώνονται στην πλατεία, όπου γίνεται η προετοιμασία του αγρού για τη σπορά. Ακολουθεί η σκηνή του θανάτου και της ανάστασης με «πρωταγωνιστή» τον Καλόγερο.
Σοχός, Θεσσαλονίκη
Δρώμενο που σχετίζεται με τη γονιμότητα της γης ή και για πολλούς με τον έρωτα, οι «Κουδουνοφόροι» εμφανίζονται μέχρι σήμερα, στο Σοχό στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για πανάρχαιο έθιμο, που μεταφέρθηκε μέσα στους αιώνες και διασώθηκε αναλλοίωτο. Η κορύφωσή των εκδηλώσεων, γίνεται το τριήμερο πριν από την Καθαρή Δευτέρα, όπου οι συμμετέχοντες με τραγόμορφες στολές και κουδούνια σε όλο το σώμα τους, ξεχύνονται και χορεύουν σε δρόμους και πλατείες. Ξεχωριστή θέση έχει και το έθιμο των μετανοιών. Κατά την παράδοση οι μεγαλύτεροι δίνουν άφεση αμαρτιών στους μικρότερους, οι οποίοι με σεβασμό τους επισκέπτονται και τους φιλούν το χέρι, προσφέροντάς τους ένα πορτοκάλι.
Ads by BetterMarkItAd Options
Νησιά
Κάρπαθος
Την Καθαρή Δευτέρα στήνεται στην Κάρπαθο το «Λαϊκό Δικαστήριο των Ανήθικων Πράξεων». Είναι μια ευκαιρία, κάθαρσης και απονομής της δικαιοσύνης στο ξεκίνημα της Σαρακοστής. Κατηγορούμενοι είναι όσοι «ασχημονούν» ή προκαλούν με τις χειρονομίες τους, κάποιους άλλους. Ενώπιον της Δικαιοσύνης, οδηγούνται από τους «Τζαφιέδες», ένα είδος τοπικών χωροφυλάκων, που έχουν επιφορτιστεί με τη σύλληψη των «δραστών». Οι γέροντες του νησιού, αναλαμβάνουν να δικάσουν τους «ασεβείς» και κάπως έτσι ξεκινούν αυτοσχέδιοι αστεϊσμοί και πειράγματα, σαν προπομπός της γιορτής που θα ακολουθήσει.
Νάξος κορδελάτοι
http://www.hecucenter.ru/up/3_____________.png
Έντονα στοιχεία διονυσιακής λατρείας διασώζονται μέχρι σήμερα στα έθιμα των αποκριών στο νησί της Νάξου. Οι εορτασμοί ξεκινούν από το πρώτο Σάββατο των Αποκριών, με το σφάξιμο των χοίρων, τα λεγόμενα «χοιροσφάισματα». Την «Κρεατινή» Κυριακή, εμφανίζονται στους δρόμους των χωριών οι «κουδουνάτοι», νέοι με προσωπίδες που φορούν μια ριχτή κάπα με κουκούλα, ενώ γύρω από τη μέση και το στήθος τους είναι ζωσμένοι με κουδούνια. Ο χορός τους συνοδεύεται από τον χαρακτηριστικό ήχο των κουδουνιών, ενώ δεν παραλείπουν να προκαλούν με τις άσεμνες εκφράσεις τους. Οι ντόπιοι χωρικοί πάντως τους φιλεύουν για το καλό με βραστά αυγά. Στο περιοδεύον μπουλούκι, ακολουθούν επίσης και ο «Γέρος», η «Γριά» και η «Αρκούδα». Μερικά από τα χαρακτηριστικά δρώμενα στα οποία συμμετέχουν είναι ο «γάμος της νύφης», ο «θάνατος», η «ανάσταση των νεκρών» ή και το «όργωμα». Την Καθαρά Δευτέρα στους δρόμους ξεχύνονται οι «φουστανελλάτοι», νέοι χωρίς προσωπίδες, ντυμένοι γιορτινά οι οποίοι παίζουν βιολί.
Λέρος
Πειρακτικού χαρακτήρα είναι και τα αποκριάτικα έθιμα στο νησί της Λέρου. Τα παλιότερα χρόνια υπήρχαν οι «καμουζέλες» ή «ελαφάκια», μασκαράδες βαμμένοι με κάρβουνο και τυλιγμένοι σε «χράμια» (υφαντές κουβέρτες), όπου κουβαλώντας την «κοκάλα» τριγύριζαν στου δρόμους των χωριών, πειράζοντας τους κατοίκους. Σήμερα, το ρόλο αυτό ανέλαβαν «ποιητές». Με μπόλικη φαντασία και σαρκαστική διάθεση σκαρώνουν περιπαικτικά στιχάκια, ενώ μικρά παιδιά ντυμένα καλογεράκια πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι και τα απαγγέλουν. Η συνέχεια γνωστή… μεγάλο γλέντι με παραδοσιακή μουσική, πολλά ευτράπελα, άφθονο ούζο, κρασί και παραδοσιακούς μεζέδες. Στην κορύφωση του πανηγυριού γίνεται το κάψιμο του «στοιχειού». Το ίδιο έθιμο έχουν επίσης στην Κω και στη Σύμη.
Αμοργός
http://www.hecucenter.ru/up/4____.pngΤην Κυριακή της Τυρινής, στην Αιγιάλη και συγκεκριμένα στο χωριό Λαγκάδα της Αμοργού, αναβιώνει το έθιμο του «Καπετάνιου». Οι νέοι του νησιού ντυμένοι με παραδοσιακές φορεσιές και με τη συνοδεία τοπικών οργάνων, πηγαίνουν στην εκκλησία της Παναγίας της Επανοχωριανής. Εκεί κατά την παράδοση, ο ιερέας του χωριού πετάει στον αέρα το «γιλεό», κάτι σαν ράσο και όποιος από τους παριστάμενους νέους το πιάσει χρήζεται «Καπετάνιος». Μέσα σε κλίμα επευφημιών και με τη συνοδεία οργάνων ξεκινάει η «πομπή» των νέων για να επιστρέψει στην πλατεία του χωριού. Το έθιμο επιτάσσει ο νέος «καπετάνιος» να κεράσει όσους έχουν συγκεντρωθεί στα καφενεία, αλλά και να σύρει πρώτος το χορό, προσκαλώντας τους νέους και τις νέες να τον ακολουθήσουν. Πάνω στο χορό, ο «Καπετάνιος» ξεχωρίζει μια από τις κοπέλες, η οποία γίνεται η «Καπετάνισσα» του. Με μαντινάδες, χορό, ρακί και τηγανιτά ψάρια, το γλέντι κρατάει μέχρι το πρωί της Καθαρής Δευτέρας. Ανάλογο είναι και το έθιμο της «Καπεταναίας» στο νησί της Σερίφου.
Φωτογραφία: http://amorgis.blogspot.gr
Σκύρος
Αν θέλετε να ακούσετε τα γεγονότα της χρονιάς, με σατυρική διάθεση τότε η Σκύρος την περίοδο των αποκριών, είναι ο ιδανικός προορισμός. Οι κάτοικοι (κυρίως οι ψαράδες) του νησιού, επιδίδονται σε μια μορφή απαγγελίας έμμετρης σάτιρας, κάνοντας την ανασκόπηση των γεγονότων της χρονιάς που πέρασε, με τη δική τους ιδιαίτερη ματιά. Μόλις ανοίγει το Τριώδιο, στα σοκάκια της Σκύρου τριγυρίζουν ομάδες μεταμφιεσμένων, μπορείτε να συναντήσετε «Γέρους» με κουδούνια, «Κορέλες» και «Φράγκους. Αν τύχει, μάλιστα, και συναντηθούν δύο ή περισσότεροι «Γέροι», συναγωνίζονται στο περίφημο «λιλίρισμα», κουνώντας ρυθμικά και με ένταση τα κουδούνια τους για να ξεσηκώσουν τους πάντες.
Κέρκυρα
Με ενετικές αλλά και αρχαιοελληνικές επιρροές, τα αποκριάτικα έθιμα στο νησί της Κέρκυρας, έχουν τη δική τους ξεχωριστή φυσιογνωμία. Το καρναβάλι της Κέρκυρας, είναι ήδη ονομαστό, υπάρχουν όμως και λιγότερο γνωστά τοπικά έθιμα που λαμβάνουν χώρα την περίοδο των Αποκριών. Για παράδειγμα, την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, λίγο πριν ολοκληρωθεί ο κύκλος των εκδηλώσεων, ο τελάλης βγαίνει στην πόλη με το «όρντινο» ανά χείρας και διαλαλεί την άφιξη του Σιορ Καρνάβαλου. Αφού διαβαστεί μεγαλοφώνως και η διαθήκη του, πλέον όλα είναι έτοιμα για το κάψιμο του καρνάβαλου. Σε αρκετά χωριά της Κέρκυρας αναβιώνει το έθιμο του «κορφιάτικου γάμου», αλλά και ο «χορός των παπάδων».
Κρήτη
Ρέθυμνο
Οι κάτοικοι του χωριού Γέργερη, ντυμένοι με προβιές, ζωσμένοι με κουδούνια και με μουτζουρωμένα πρόσωπα και χέρια, βγαίνουν στους δρόμους και επιδίδονται σε έναν «αρκουδίστικο χορό». Δεμένοι μεταξύ τους με σχοινιά, ο ένας ακολουθεί τον άλλο, τρέχουν, χορεύουν, σατιρίζουν, χειρονομούν, δημιουργώντας με τους ήχους και τις κραυγές τους ατμόσφαιρα έκστασης και μέθης.
Στο νομό Ρεθύμνου αναβιώνει ακόμη και το έθιμο της «Αρπαγής της νύφης». Γαμπρός και νύφη, είναι μεταμφιεσμένοι άντρες, κρατούν μαζί τους μία κούκλα -μωρό, με ζωγραφισμένο ένα μουστάκι για να… μοιάζει στο γαμπρό.
Μερικά ακόμη δρώμενα είναι το «Όργωμα και η Σπορά», η «Κηδεία της Αποκριάς» και η «Καμήλα» φτιαγμένη από κρανίο ζώου και δύο ανθρώπους που τρέχουν σκυφτοί μέσα σε μεγάλα υφαντά υφάσματα, δημιουργώντας ένα αλλόκοτο τετράποδο, το οποίο οι υπόλοιποι μάταια προσπαθούν να τιθασεύσουν.
Στερεά Ελλάδα- Θεσσαλία
Άμφισσα
Άμφισσα
Το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς αναβιώνει στην Άμφισσα ο θρύλος του «στοιχειού». Από τη συνοικία Χάρμαινα, όπου βρίσκονται τα παλιά Ταμπάκικα (βυρσοδεψεία) και τα σκαλιά του Αϊ Νικόλα κατεβαίνει το «στοιχειό» και μαζί ακολουθεί πλήθος μεταμφιεσμένων. Στο ιστορικό μεγάλο καφενείο της πόλης γίνονται ατέλειωτες συζητήσεις σατιρικού περιεχομένου για τους θρύλους και τα στοιχειά. Κατά την παράδοση της περιοχής τα «στοιχειά» αποτελούν ψυχές σκοτωμένων ανθρώπων ή ζώων που εξακολουθούν και τριγυρίζουν στην περιοχή.
Ads by BetterMarkItAd Options
Φωτογραφία: http://www.amfissa.gov.gr
Γαλαξείδι
Θεσμός πλέον, το έθιμο του «αλευροπόλεμου» αναβιώνει στο Γαλαξείδι εδώ και τρείς αιώνες. Τον πρώτο λόγο έχει φυσικά το αλεύρι! Γενναιόδωρες ποσότητες αλευριού εκτοξεύονται μεταξύ των καρναβαλιστών, οι οποίοι όπως ορίζει το έθιμο, πρέπει να είναι μουτζουρωμένοι με κάρβουνο στο πρόσωπο. Βέβαια τα τελευταία χρόνια, τα πρόσωπα κυριολεκτικά σκεπάζονται από ένα σωρό πρωτότυπα μάλλον υλικά, όπως το λουλάκι, το βερνίκι παπουτσιών κ.ά. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην τουρκοκρατία.
Θήβα
http://www.hecucenter.ru/up/5_.pngΣτη περιοχή της Θήβας, την Καθαρά Δευτέρα, γίνεται η αναπαράσταση του «Βλάχικου γάμου». Η πολύχρωμη γαμήλια πομπή και τα παραδοσιακά όργανα που τη συνοδεύουν, αποτελούν το προπομπό της μεγάλης γιορτής που θα στηθεί το βράδυ της τελευταίας Κυριακής των Αποκριών, στην κεντρική πλατεία. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στο 1830, τότε που οι τσοπάνηδες (Βλάχοι) από τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη, εγκατέλειψαν την άγονη γη τους και αναζήτησαν γονιμότερο έδαφος κάπου νοτιότερα.
Λάρισα –Τύρναβος
Οι κάτοικοι του Τυρνάβου, την τελευταία Τρίτη, πριν από την Καθαρά Δευτέρα, ξεκινούν σειρά εκδηλώσεων προς τιμήν του Διονύσου, με αποκορύφωμα το «Μπουρανί» (χορτόσουπα αλάδωτη). Καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας στήνεται ένα ξεχωριστό σκηνικό παιχνιδιού, με φαλλικά σύμβολα και τολμηρά πειράγματα από τους «μπουρανίδες».
Ads by BetterMarkItAd Options
Πελοπόννησος
Καλαμάτα
Εθιμοτυπικά κάθε χρόνο τις απόκριες οργανώνεται στην κεντρική πλατεία της Καλαμάτας το Γαϊτανάκι και η αναπαράσταση του «Βλάχικου Γάμου». Οι συμμετέχοντες είναι απαραιτήτως μεταμφιεσμένοι και δίνουν ραντεβού στην Πλατεία Ανατολικού Κέντρου, όπου στήνεται λαϊκό γλέντι με χορό, τραγούδι και φαγητό.
Μεθώνη
Στη Μεθώνη κάθε χρόνο γίνεται… «του Κουτρούλη ο γάμος». Ένας γάμος παρωδία, με καρναβαλίστικη διάθεση. Ο γάμος των νεόνυμφων (είναι και οι δύο άντρες), τελείται στην κεντρική πλατεία, παρουσία συγγενών και πολλών κατοίκων-μαρτύρων. Το μυστήριο τελείται κανονικά με παπά και με κουμπάρο, που εκτός από τις ευλογίες τους αναλαμβάνουν να διαβάσουν και το προικοσύμφωνο. Μετά το «μυστήριο» σειρά έχει το τρικούβερτο γλέντι του γάμου!
Μεσσήνη
Το βράδυ της Κυριακής της Τυροφάγου αναβιώνει στη Μεσσήνη το έθιμο της «φωτιάς». Οι κάτοικοι ανάβουν φωτιές στις γειτονιές της πόλης, και γύρω τους ξεκινάει το γλέντι και ο χορός μέχρι το πρωί. Κατά τη διάρκεια του γλεντιού γίνεται και αναπαράσταση παλαιών εθίμων και ιστοριών από τους ντόπιους.
Την Καθαρή Δευτέρα στη θέση Κρεμάλα, γίνεται η αναπαράσταση της εκτέλεσης της γριάς Συκούς, μιας γερόντισσας της Μεσσήνης που κρεμάστηκε στην τοποθεσία αυτή με εντολή του Ιμπραήμ Πασά. Μετά την αναπαράσταση, μπορεί κάθε επισκέπτης να «κρεμαστεί» από τους ψευτοδήμιους της κρεμάλας. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας γίνεται η παρέλαση με άρματα, μεταμφιεσμένους μικρούς και μεγάλους και χορευτικά συγκροτήματα.    
ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ       http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/3658?locale=el
ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ 
ΧΑΡΤΑΕΤΟΙ
foto_100
ΑΠΟΚΡΙΑ (ή ΑΠΟΚΡΙΕΣ)
ΤΡΙΩΔΙΟ
ΚΑΘΑΡΑ    ΔΕΥΤΕΡΑ
ΜΕΓΑΛΗ    ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Αποκριά σημαίνει αποχή από το κρέας. Στα λατινικά ταυτίζεται με το καρναβάλι, καθώς αυτή η λέξη προέρχεται από το carne, που σημαίνει “κρέας”, και το ρήμα vale, που σημαίνει “περνώ”.
Η περίοδος της Αποκριάς θεωρείται κατεξοχήν περίοδος εκτόνωσης, μια περίοδος κατά την οποία ο άνθρωπος ξεφεύγει από την καθημερινότητά του και εξωτερικεύει τα πάθη του μέσω της μεταμφίεσης. Καρναβάλι και αποκριές στην Ελλάδα σημαίνει μασκαρέματα, χορός, γλέντι, σάτιρα και διάφορα ιδιαίτερα έθιμα σε κάθε μέρος. Είναι ευκαιρία για ξεφάντωμα, κρασί και χίλια δυο πειράγματα. Πιο συγκεκριμένα, καρναβάλι ονομάζουμε την παρέλαση μεταμφιεσμένων πεζών και αρμάτων που το καθένα έχει ένα ξεχωριστό, σατιρικό χαρακτήρα και θέμα. Γίνεται την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς. Το μεγαλύτερο καρναβάλι στην Ελλάδα είναι της Πάτρας. Επίσης μεγάλο είναι το καρναβάλι της Ξάνθης στη Θράκη και του Ρεθύμνου στην Κρήτη.
Τριώδιο   ονομάζουμε μια περίοδο τριών εβδομάδων στην Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση που ξεκινά από την Κυριακή του «Τελώνου και Φαρισαίου» μέχρι τη Μεγάλη Σαρακοστή. Η διάρκεια του Τριωδίου ταυτίζεται με τη διάρκεια της αποκριάς. Οι άνθρωποι προετοιμάζονται για τη νηστεία απέχοντας σταδιακά από το κρέας. Η τελευταία μέρα κατανάλωσης κρέατος είναι η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου, η λεγόμενη «Τσικνοπέμπτη». Την τελευταία εβδομάδα επιτρέπεται η κατανάλωση μόνο γαλακτοκομικών, γι’  αυτό και ονομάζεται «Τυρινή». Ενώ όμως προχωρεί η προετοιμασία για τη νηστεία, οι εορταστικές εκδηλώσεις κορυφώνονται την τελευταία Κυριακή του τριωδίου (και της αποκριάς), και ορισμένες συνεχίζονται και την πρώτη μέρα της Σαρακοστής, που είναι η Καθαρά Δευτέρα. Λέγεται «Καθαρά» γιατί είναι η πρώτη μέρα της νηστείας της Σαρακοστής, και οι άνθρωποι «καθαρίζονται» σωματικά και ψυχικά ξεκινώντας τη νηστεία. Σαρακοστή είναι η περίοδος των 6 εβδομάδων νηστείας πριν την Μεγάλη Εβδομάδα, όταν η νηστεία γίνεται ακόμα πιο αυστηρή και εφαρμόζεται από όλους.  

Τοπικά αποκριάτικα έθιμα  στην Ελλάδα, την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς
Νάουσα: Γενίτσαροι και Μπούλες
http://downloads.naftemporiki.gr.edgesuite.net/static/13/02/22/gen.jpg
Την Κυριακή της Αποκριάς υπό τους ήχους του νταουλιού και του ζουρνά, ένα μπουλούκι με «γενίτσαρους» περιφέρεται στους δρόμους της πόλης. H “Mπούλα” βγαίνει στο παράθυρο, χαιρετάει το μπουλούκι ενώ λίγο μετά κατεβαίνει κάτω, ενσωματώνεται στο πλήθος και όλοι μαζί συνεχίζουν την περιοδεία μέχρι να πάρουν την επόμενη Μπούλα.


Κοζάνη
http://downloads.naftemporiki.gr.edgesuite.net/static/13/02/22/gle.jpg
Στην κεντρική πλατεία ανάβει ο μεγάλος «Φανός» ενώ οι μικρότεροι συνοικισμοί ανάβουν  δικούς τους «Φανούς». Οι χορευτικοί κύκλοι γύρω από τον φανό μεγαλώνουν, τα τραγούδια ακολουθούν το ένα το άλλο. Τα περισσότερα είναι με έντονες σατυρικές-πειρακτικές αναφορές. Το κρασί ρέει άφθονο, το ίδιο και τα τοπικά εδέσματα και το γλέντι κρατάει μέχρι τα ξημερώματα της Καθαράς Δευτέρας.


Κέρκυρα
http://downloads.naftemporiki.gr.edgesuite.net/static/13/02/22/ker.jpg
Με ενετικές επιρροές, τα έθιμα στο νησί της Κέρκυρας έχουν τη δική τους ξεχωριστή φυσιογνωμία. Το καρναβάλι της Κέρκυρας είναι ονομαστό, υπάρχουν όμως και λιγότερο γνωστά τοπικά έθιμα: Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, στο τέλος των εκδηλώσεων, ο τελάλης διαλαλεί την άφιξη του Σιορ Καρνάβαλου. Αφού διαβαστεί μεγαλοφώνως η διαθήκη του, πλέον όλα είναι έτοιμα για το κάψιμο του καρνάβαλου.

Άμφισσα – τα στοιχειά
http://downloads.naftemporiki.gr.edgesuite.net/static/13/02/22/amf.jpg
Από τη συνοικία Χάρμαινα κατεβαίνει το «στοιχειό» και μαζί ακολουθεί πλήθος μεταμφιεσμένων. Στην παλιά πλατεία της πόλης συναντιέται με τα άλλα δύο «στοιχειά». Παλεύουν μεταξύ τους και νικά το στοιχειό της Χάρμαινας.  Κατά την παράδοση τα «στοιχειά» αποτελούν ψυχές σκοτωμένων ανθρώπων ή ζώων που εξακολουθούν και τριγυρίζουν στην περιοχή.

               
ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ: ΤΟ ΠΕΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΧΑΡΤΑΕΤΟΥ
    
Την Καθαρά Δευτέρα έχουμε το έθιμο του πετάγματος του χαρταετού. Παλαιότερα οι χαρταετοί κατασκευάζονταν από τα παιδιά με ή χωρίς τη βοήθεια των μεγάλων. Σήμερα τους αγοράζουν έτοιμους. Τα υλικά κατασκευής είναι χαρτί, καλάμι ή λεπτό πηχάκι, σπάγκος  και  αποκριάτικες κορδέλες.
Η έξοδος του κόσμου στην εξοχή για να πετάξουν χαρταετό και να γιορτάσουν την Καθαρά Δευτέρα λέγεται «κούλουμα». Η μέρα αυτή είναι αργία. Ο άνθρωποι την περνούν οικογενειακά, με συγγενείς και φίλους.
Ακόμα και όσοι δεν θα νηστέψουν στη διάρκεια της Σαρακοστής, εκείνη τη μέρα θα φάνε νηστίσιμα φαγητά.
Αντί για ψωμί, τη μέρα αυτή τρώγεται η  «λαγάνα».

Μόσχα, 18 Φεβρουαρίου 2020
Μουσικά-Θεατρικά Δρώμενα του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού-Κ.Ε.Π. τον Μάρτιο
ΑΡΧΑΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ__ΜΥΗΣΙΣ
1/
ΑΡΧΑΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ – MYΗΣΙΣ
συναυλία "Στους κήπους της μάγισσας Αρμίδας"
Τρίτη, 17 Μαρτίου 2020, 7.00 μ.μ.
Μικρή Αίθουσα Κρατικού Ωδείου Τσαϊκόφσκι της Μόσχας
13/6,  Bolshaya Nikitskaya, metro stations «Ohotny Ryad»,
«Biblioteka imeni Lenina», «Arbatskaya»

Αγαπητοί φίλοι,

Με ιδιαίτερη χαρά σάς προσκαλούμε σε ένα ιδιαίτερο καλλιτεχνικό μουσικό-θεατρικό δρώμενο, σε ένα μοναδικό ελληνο-ρωσικό εγχείρημα του Κρατικού Ωδείου Τσαϊκόφσκι της Μόσχας σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.), που εντάσσεται στον μουσικό-καλλιτεχνικό κύκλο "Μπαρόκ. Αριστουργήματα και ανακαλύψεις".

Μουσική – Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ, Χένρι Πέρσελ, Νικόλο Πορπόρα, Νίκος Ξανθούλης.

Συμμετέχουν:

Νατάλια Βλαντίμκιρσκαγια (μέτζο σοπράνο)
Αντόν Ζαράγιεβ (βαρύτονος)
Δώρα Γιαννίτση (δραματική ηθοποιός, Ελλάδα-Ρωσία)
Νίκος Ξανθούλης (αρχαϊκή λύρα, συνθέτης, Ελλάδα) 
Συγκρότημα μπαρόκ μουσικής - Tempo Restauro
Μουσικός-καλλιτεχνικός διευθυντής και μαέστρος – Μαρία Μαξιμτσούκ
Σύμβουλος φωνής – Γκαλίνα Μιχέγιεβα

Στο καινούργιο αυτό καλλιτεχνικό εγχείρημα "ΑΡΧΑΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ- MYΗΣΙΣ" επιχειρείται ένα συναπάντημα αποσπασμάτων της αρχαίας, κλασικής, δραματουργίας και μουσικών αριστουργημάτων της μπαρόκ όπερας, η οποία, με τη σειρά της, αντλεί την θεματική της από την αρχαία μυθολογία. Κατά τη διάρκεια της μουσικό-θεατρικής βραδιάς γίνεται ένα πάντρεμα της δραματουργίας από διάσημες μπαρόκ όπερες με το περιεχόμενο και τη θεματική  του δραματικού πρωτοτύπου του. Θα παρουσιαστούν ποιήματα της γνωστής Ελληνίδας ποιήτριας Σαπφούς, αποσπάσματα από έργα των Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευρυπίδη, καθώς και σκηνές από τις τραγωδίες «Ευμενίδες», «Τρωάδες»,  «Αντιγόνη». Συνάμα, οι μπαρόκ συνθέσεις θα ενωθούν με τη μουσική του σύγχρονου Έλληνα συνθέτη και εκτελεστή αναβιωμένης αρχαϊκής λύρας Νίκου Ξανθούλη, ο οποίος μεταβαίνει στη Μόσχα ειδικά για να λάβει μέρος στη  συναυλία.     

ΜΗΝ ΤΟ ΧΑΣΕΤΕ !!!
Κρατήσεις εισιτηρίων:
 

Μόσχα, 18 Φεβρουαρίου 2020
                   Αγαπητοί φίλοι,

Στο πλαίσιο νέου κύκλου διαλέξεων, στη ρωσική, «Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ», οι οποίες πραγματοποιούνται στις εγκαταστάσεις της Βιβλιοθήκης Ιστορίας της Ρωσικής Φιλοσοφίας και Πολιτισμού «Οίκος του φιλοσόφου Α.Φ. Λόσεφ από τον ομογενή αρχιτέκτονα, καθηγητή, αντιπρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Μόσχας την περίοδο 1996-2002 Αλέξανδρο Τσαρτιλίδη,  το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού-Κ.Ε.Π. είναι στην ευχάριστη θέση να σας προσκαλέσει στην τρίτη διάλεξη του κύκλου, που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 2 Μαρτίου 2020, ώρα 19.00με θέμα:

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ (750 - 480 π.χ.).
   Η γέννηση της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Μητρόπολις.
Σας περιμένουμε στη διεύθυνση:
Βιβλιοθήκη Ιστορίας της Ρωσικής Φιλοσοφίας και Πολιτισμού
 «Οίκος του  φιλοσόφου Α.Φ. Λόσεφ»
33, Stary Arbat str.
Δευτέρα, 2 Μαρτίου 2020, ώρα 19:00
Επισημαίνεται ότι ο κύκλος διαλέξεων μαγνητοσκοπείται και αναρτάται στο εδάφιο  «Αρχείο βιντεοσκοπημένων εκδηλώσεων του Κ.Ε.Π.» του Δικτυακού μας Τόπου
http://www.hecucenter.ru/gr/videoarc/
Για περισσότερες πληροφορίες δύνασθε να απευθύνεστε στη γραμματεία του Κ.Ε.Π. στα τηλέφωνα (495) 7084809/10.
Ακολουθεί περιγραφή ολόκληρου του κύκλου διαλέξεων:
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
 ΚΥΚΛΟΣ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ
I. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ  ΚΡΗΤΟ-ΜΥΚΗΝΑΙΚΗΣ  ΠΕΡΙΟΔΟΥ.
  1. Aρχιτεκτονική του Αιγαίου Πελάγους και της Κρήτης,  III - II χιλιετία π.Χ.       
  2. Αρχιτεκτονική Μυκηναϊκής περιόδου -  II χιλιετία π.Χ.       

II. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ (750 - 480 π.χ.).
  1. Η γέννηση της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Μητρόπολις.
  2. Η αρχιτεκτονική της Μικράς Ασίας και των νήσων του Αιγαίου.
III. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ.
  1. Η εποχή της ακμής  (480 – 400 π.χ.).
  2. Η αρχιτεκτονική του 4ου αι. π.χ. (400 – 323 π.χ.).
IV. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ (323 π.χ. – 1ος αι. μ.χ.).
  1. Πολεοδομία. Πόλεις και οικισμοί.
  2. Κτήρια και μνημεία
V. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΡΩΜΑΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ (1ος αι. μ.χ. – 330 μ.χ.).
VI. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ.
  1. Αρχιτεκτονική της πρώιμης βυζαντινής περιόδου.
  2. Αρχιτεκτονική της μέσης βυζαντινής περιόδου.
  3. Αρχιτεκτονική της ύστερης βυζαντινής περιόδου.
VII. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΥ  1453 – 1800    
  1. Λαϊκή αρχιτεκτονική.
  2. Κτήρια, μνημεία και φρούρια.
VIII. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ( 1830 – 1920).
IX ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.
  1. Αρχιτεκτονική περιόδου 1920 -1940. Κονστρουκτιβισμός.
  2. Η μεταπολεμική αρχιτεκτονική. Νέα ονόματα.
  3. Μεταμοντερνισμός και αρχιτεκτονική ολυμπιακών εγκαταστάσεων.
  4. Υπό το πρίσμα των σύγχρονων τάσεων.

Σάς περιμένουμε !!!
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ – ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – Κ.Ε.Π.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ
Με εκτίμηση
Δρ. Δώρα Γιαννίτση,
διευθύντρια Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π. και όλη η ομάδα του Κ.Ε.Π.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου