www.ithominews.blogspot.com

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2020

Εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής «Ύδρα – Νησί των ποιητών και των καλλιτεχνών»,«Απόκριες-Σαρακοστή. Έθιμα και παραδόσεις σε Ελλάδα και Ρωσία».


Μόσχα, 20 Φεβρουαρίου 2020

                                                          Αγαπητοί φίλοι!
Το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) είναι στην ευχάριστη θέση να σάς προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής «Ύδρα – Νησί των ποιητών και των καλλιτεχνών», που θα θα λάβουν χώρα την Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2020, ώρα 18.00 στον εκθεσιακό χώρο της Βιβλιοθήκης Ξένης Λογοτεχνίας «Μ.Ι. Ρουντόμινο», επί της οδού: 1, Nikoloyamskaya, metro station “Taganskaya”, “Marksistskaya”. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα ζωγράφων-μελών της Ένωσης Ζωγράφων Μόσχας και αποτελεί αποκύημα προγενέστερης καλλιτεχνικής περιήγησής τους στη Χώρα μας, στο πλαίσιο του καλλιτεχνικού εκθεσιακού εγχειρήματος «Οδύσσεια της Πηνελόπης».

Η έκθεση φιλοξενείται στον ως άνω χώρο την περίοδο από 5 έως 29 Μαρτίου 2020.  

«Ύδρα - Νησί των ποιητών και των καλλιτεχνών» - με την ονομασία αυτή οι καλλιτέχνες-εικαστικοί, οι οποίοι έλαβαν μέρος στο καλλιτεχνικό εκθεσιακό εγχείρημα «Οδύσσεια για την Πηνελόπη», έχουν σκοπό όχι μόνο να ενημερώσουν το ευρύ κοινό για το νησί της Ύδρας - "έναν χαμένο παράδεισο στον Σαρωνικό κόλπο, κοντά στην ανατολική ακτή της Πελοποννήσου, που χωρίζεται από αυτήν με το ομώνυμο Στενό", αλλά και να επισημάνουν τη διάχυτη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ του καταπληκτικού νησιού, που ξεδιπλώνει το φυσικό του κάλλος σε όλους τους επισκέπτες του.
Στην έκθεση παρουσιάζονται φωτογραφίες του ντόπιου κατοίκου, φωτογράφου Σπήλιου Σπηλιώτη, καθώς και έργα ζωγραφικής και σκίτσα όσων έλαβαν μέρος στο καλλιτεχνικό εκθεσιακό εγχείρημα «Οδύσσεια για την Πηνελόπη», που αποκαλύπτουν στον επισκέπτη όλη τη δημιουργική διαδικασία, στην οποία υποβάλλεται ο καλλιτέχνης-δημιουργός.
Στην έκθεση έργα τους εκθέτουν οι εξής εικαστικοί,-μέλη της Ένωσης Ζωγράφων Μόσχας: Τατιάνα Μπάμπουσκινα, Μαρίνα Κάμπις, Όλγα Μελγκουνόβα, Όλγα Σαμόβσκαγια, Όλγα Κοζεμιάκινα, Σβετλάνα Μουρζινά, Σβετλάνα Βούτσεν, Έλενα Γιεπιφάνοβα. Στην Έκθεση συμμετέουν, επίσης, οι ακαδημαϊκοί Ιρίνα Σταρζενέτσκαγια, Νατάλια Γκλέμποβα, Αλφιγιά Σιρίνσκαγια και η ομογενής μας ακαδημαϊκός, εικαστικός και ποιήτρια Αλμπίνα Ακρίτα, η οποία και θα απαγγείλει ποιήματά της.

Την τελετή εγκαινίων της Έκθεσης θα τιμήσει με την παρουσία του ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στη Μόσχα Νικόλας Κρίκος.   
 

Στον επισκέπτη της έκθεσης δίνεται η δυνατότητα να ακολουθήσει τον δρόμο από τη στιγμή της πρώτης γνωριμίας με τπον περιβάλλοντα χώρο, τη στιγμή του ενθουσιώδους θαυμασμού, που προκαλεί το τοπίο, ως την προσωπική σύλληψη αυτού από τον καλλιτέχνη και τη μεταφορά του, τη μεταλαμπαδευση της ιδέας αυτής στον θεατή μέσω τηςεικαστικής δημιουργίας!
Σάς καλούμε να βιώσετε μια μαγική ατμόσφαιρα της ομορφιάς, της δημιουργίας, της ποίησης στον εκθεσιακό χώρο της Βιβλιοθήκης Ξένης Λογοτεχνίας «Μ.Ι. Ρουντόμινο» και, στη συνέχεια, να πραγματοποιήσετε το δικό σας ταξίδι, τη δική σας περιήγηση -  βουτιά στην ιστορία του νησιού!
Σας περιμένουμε !!! Η τελετή εγκαινίων θα πλαισιωθεί από καλλιτεχνικό πρόγραμμα από τα Συγκροτήματα του Κ.Ε.Π.

 Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2020, ώρα 18.00
Βιβλιοθήκη Ξένης Λογοτεχνίας «Μ.Ι. Ρουντόμινο»
1, Nikoloyamskaya,
metro station “Taganskaya”, “Marksistskaya”
Η ΄Εκθεση λειτουργείτην περίοδο 5-29 Μαρτίου 2020
ώρες λειτουργίας της έκθεσης – καθημερινά: 10.00-19.00.
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό!
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ – ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – Κ.Ε.Π.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ
Με εκτίμηση
Δώρα Γιαννίτση,
διευθύντρια Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π.
Ακολουθεί αναλυτικό δελτίο τύπου του όλου εγχειρήματος σε ρωσική και ελληνική.


ΠΑΛΙ και ΠΑΝΤΑ ΜΑΖΙ !!!
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
«ΜΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ» - 55η ΣΥΝΕΔΡΙΑ
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ και το 2020 !!!
Δευτέρα, 24 Φεβρουαρίου 2020, ώρα - 19:00 !!!

Μόσχα, 20 Φεβρουαρίου 2020
Αγαπητοί φίλοι,
         Συνεχίζοντας άοκνα και το 2020, με τους ίδιους ρυθμούς, το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) είναι στην ευχάριστη θέση να σάς προσκαλέσει στην πεντηκοστή πέμπτη (55η) συνεδρία της Ελληνικής Λέσχης Διαλόγου και Επικοινωνίας «Επικοινωνούμε Ελληνικά-Μόνο Ελληνικά», που εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης παιδαγωγικής-πολιτισμολογικής δράσης μας. Η Λέσχη Διαλόγου και Επικοινωνίας «Επικοινωνούμε Ελληνικά-Μόνο Ελληνικά», προϋποθέτει συναντήσεις, σε τακτική βάση, σε καφετέρια, όπου σε άμεση, αβίαστη και φιλική ατμόσφαιρα οι συμμετέχοντες συζητούν διάφορα θέματα ενδιαφέροντός τους, τα οποία έχουν νωρίτερα επιλέξει και ορίσει. Τη συζήτηση συντονίζουν καθηγητές, φορείς της νεοελληνικής γλώσσας.
Στо πλαίσιо αυτών των συναντήσεων οι μαθητές της ελληνικής γλώσσας  έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν σε φιλική ατμόσφαιρα διάφορα θέματα που αφορούν το σύγχρονο βίо στην Ελλάδα, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις της Χώρας μας, αλλά και να περάσουν μερικές ευχάριστες βραδιές, απολαμβάνοντας ελληνικά εδέσματα, ροφήματα και ποτά, με την παρέα παλαιών και καινούριων φίλων, Ελλήνων και Φιλελλήνων. Στόχο των συναντήσεων αποτελεί η ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών, κυρίως του προφορικού τους λόγου, η διευκόλυνση της προφορικής επικοινωνίας, αλλά και η εμβάθυνση γνώσεων για τον ελληνικό πολιτισμό.
Η πεντηκοστή πέμπτη συνεδρίαση της Λέσχης θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2020, ώρα 19:00, στο ελληνικό εστιατόριο «Πόρτο Μύκονος» επί της οδού: 27, Sushevskaya str., building 2 (metro station “Novoslobodskaya/Mendeleevskaya”).  
Το θέμα της πεντηκοστής πέμπτης συνάντησης της Λέσχης μας, κατόπιν εισήγησης των τακτικών θαμώνων μας, διατυπώθηκε ως εξής:
“Η ελληνική Αποκριά-Σαρακοστή και η ρωσική Μάσλενιτσα-Τυρινή. Έθιμα και παραδόσεις σε Ελλάδα και Ρωσία.”
Σχετικό υλικό δύνασθε να αντλήσετε στην εξής παραπομπή στο Δικτυότοπο του Κ.Ε.Π.
  
Συντονιστές της συζήτησης θα είναι ο προσφάτως αφιχθής αποσπασμένος εκπαιδευτικός, ειδικευμένος στους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς Ευστάθιος Νικητόπουλος, και η διευθύντρια του ΚΕΠ, διδάκτωρ ιστορίας, ηθοποιός Δώρα Γιαννίτση. Σε ειδική παρουσίαση θα προβεί η φοιτήτρια επί διδακτορικώ του Τμήματος Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας στη Φιλολογική Σχολή του Κρατικού Πανεπιστημίου Μόσχας «Λομονόσοβ» Γιάννα Γιάχοντοβα, η οποία εκπονεί τη διδακτορική της διατριβή πάνω στο θέμα: «Το λεξιλόγο των εθίμων του ελληνικού εορτολογίου».
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή είναι η υποβολή δήλωσης συμμετοχής: https://hecucenter.timepad.ru/event/1260586/ 
Για περισσότερες πληροφορίες και για να δηλώσετε συμμετοχή δύνασθε να απευθύνεστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση monogreek@gmail.com, (αρμόδια η σπουδάστρια του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού κυρία Γιελένα Λεσόβα), facebook: https://www.facebook.com/Греческий-Разговорный-Клуб-μόνο-Ελληνικά-991010794322440/
  
Σας περιμένουμε!
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ – ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – Κ.Ε.Π.
http://www.hecucenter.ru/gr/news/2019_stirikse_to_kentro_ellinikoi_politismoi__kep.html
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ
СБЕРБАНК__ПОЖЕРТВОВАНИЕ.xls 
Με εκτίμηση
Δώρα Γιαννίτση,
δ/ντρια Κ.Ε.Π.
2020-02-17_15-31-20

 Λεξικό- 55

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
«ΜΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ»  
«Απόκριες-Σαρακοστή. Έθιμα και παραδόσεις σε Ελλάδα και Ρωσία».
       

εκδηλώσεις του Καρναβαλιού – карнавальные мероприятия

αποκριά – карнавал                          Σαρακοστή – великий пост

νηστεία – пост                                    Καθαρά Δευτέρα – чистый понедельник

τελετουργία – ритуал                           ήθη και έθιμα – нравы и обычаи     

κάθαρση σώματος και πνεύματος – очищение тела и духа

 
Τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα
Τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα        
Από την Κρήτη μέχρι τις Σέρρες, από τη Λέρο μέχρι την Ξάνθη κι από την Κέρκυρα μέχρι την Λάρισα, γνωστά ή άγνωστα αποκριάτικά έθιμα αναβιώνουν μέχρι σήμερα, κρατώντας ζωντανή την ελληνική παράδοση.
   Μπορεί για τους περισσότερους οι Απόκριες να συνδέονται με τα μεγάλα καρναβάλια, τις παρελάσεις μεταμφιεσμένων ή τους ξέφρενους χορούς. Σε αρκετούς όμως νομούς και γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας, σώζονται έθιμα και παραδόσεις που μεταφέρονται αναλλοίωτα από γενιά σε γενιά μέχρι και τις μέρες μας.
Διονυσιακού χαρακτήρα, αρχαιοελληνικής προέλευσης, με παγανιστικές επιρροές, τις περισσότερες φορές έντονα σκωπτικά και με σατυρική διάθεση, τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα, συνδέονται άλλοτε με την ιστορία και τους θρύλους της περιοχής και άλλοτε πάλι αποτελούν απλώς μια αφορμή διαφυγής από την καθημερινότητα.
Η προετοιμασία σε αρκετές περιπτώσεις ξεκινάει μόλις ανοίγει το Τριώδιο, ενώ κορυφώνεται πάντοτε την τελευταία Κυριακή των Αποκριών, όπου σε κάθε περιοχή στήνεται μεγάλο γλέντι που διαρκεί μέχρι το πρωί της Καθαρής Δευτέρας.
Βόρεια Ελλάδα
Νάουσα
  http://www.hecucenter.ru/up/1______________________.pngΜε διονυσιακή καταγωγή, το έθιμο «Γενίτσαροι και Μπούλες», συνεχίζει μέχρι και τις μέρες μας, να ζωντανεύει στην πόλη της Νάουσας. Την Κυριακή της Αποκριάς υπό τους χαρακτηριστικούς ήχους του νταουλιού και του ζουρνά, ένα μπουλούκι με «γενίτσαρους» περιφέρεται στους δρόμους της πόλης με τελικό προορισμό το δημαρχείο, όπου και κορυφώνεται η γιορτή. Στο ρυθμικό άκουσμα του Ζαλιστού, η Μπούλα βγαίνει στο παράθυρο και με χαρακτηριστικές ρυθμικές κινήσεις του σώματος της, ώστε να κουδουνίζουν τα κρεμασμένα στο στήθος της νομίσματα, χαιρετάει το μπουλούκι ενώ λίγο μετά κατεβαίνει κάτω, ενσωματώνεται στο πλήθος και όλοι μαζί συνεχίζουν την περιοδεία μέχρι να πάρουν την επόμενη Μπούλα. Σταδιακά σχηματίζεται μια «μεγαλειώδης» πομπή με ανθρώπους όλων των ηλικιών, να συμμετέχουν στην αναβίωση του εθίμου.

Ξάνθη
Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, στην Ξάνθη, στη γέφυρα του ποταμού Κόσυνθου, αναβιώνει το «κάψιμο του Τζάρου». Πρόκειται για ένα κατασκευασμένο ανθρώπινο ομοίωμα, τοποθετημένο πάνω σε πουρνάρια, που καίγεται και «ξορκίζει το κακό». Σε αυτή την περίπτωση, το κακό είναι… η απομάκρυνση των ψύλλων το καλοκαίρι. Το έθιμο έφεραν οι πρόσφυγες από το Σαμακόβ της Ανατολικής Θράκης και κάθε χρόνο ζωντανεύει από τους κατοίκους του ομώνυμου συνοικισμού. Μετά το «κάψιμο του Τζάρου», ακολουθεί γλέντι μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.
Κοζάνη
http://www.hecucenter.ru/up/2____________.png
Ο Φανός, ο συμβολικός «βωμός» της αποκριάτικης εορταστικής φωτιάς, ανάβει εδώ και πολλούς αιώνες στην Κοζάνη. Ανεξαρτήτως από τις έριδες ως προς την καταγωγή του, το συγκεκριμένο έθιμο, δίνει έναν πανηγυρικό τόνο στην πόλη. Με προεξάρχουσα την κεντρική πλατεία, όπου την Κυριακή της Αποκριάς ανάβει ο μεγάλος «Φανός», ακολουθούν οι μικρότεροι συνοικισμοί που ανάβουν ταυτόχρονα τους δικούς τους «Φανούς»… για να ξεκινήσει μια ξέφρενη γιορτή καθαρά διονυσιακού χαρακτήρα. Οι χορευτικοί κύκλοι γύρω από τον βωμό διευρύνονται, τα τραγούδια διαδέχονται το ένα το άλλο. Τα περισσότερα είναι τα καλούμενα «ξινέντραπα» ή «μασκαραλίτκα» τραγούδια, με έντονες σατυρικές-πειρακτικές αναφορές. Το κρασί ρέει άφθονο, το ίδιο και τα τοπικά εδέσματα, ενώ το γλέντι κρατάει μέχρι τα ξημερώματα της Καθαρής Δευτέρας.
Φωτογραφία: www.kozani.gr
Ιωάννινα
Οι «τζαμάλες», οι αποκριάτικες φωτιές, θα ανάψουν σε διάφορες συνοικίες της πόλης  των Ιωαννίνων το βράδυ της τελευταίας Κυριακής, πριν τη νηστεία της Σαρακοστής. Έθιμο που υπάρχει από τον 19ο αιώνα στα Γιάννενα, αναβιώνει αδιάλειπτα από τη δεκαετία του '80 μέχρι και σήμερα. Οι «τζαμάλες» ζεσταίνουν από την παγωνιά της περιοχής, ενώ με το άναμμα της πρώτης σπίθας… δίνεται το σύνθημα να ξεκινήσει η μεγάλη γιορτή.
Σέρρες
Στο νομό Σερρών, τη Δευτέρα της Τυρινής συναντάμε το έθιμο του «καλόγερου». Η γιορτή ανοίγει με τους «αναστενάρηδες» και τους μίμους, οι οποίοι συνθέτουν έναν αλλόκοτο θίασο με μέλη τον Βασιλιά, το Βασιλόπουλο, τον καπιστρά, τον καλόγερο, τη νύφη, την μπάμπω και το εφταμηνίτικο, τους γύφτους με την αρκούδα και τους Κουρούτζηδες (φύλακες). Ο θίασος επισκέπτεται όλα τα σπίτια του χωριού και στη συνέχεια οι κάτοικοι συγκεντρώνονται στην πλατεία, όπου γίνεται η προετοιμασία του αγρού για τη σπορά. Ακολουθεί η σκηνή του θανάτου και της ανάστασης με «πρωταγωνιστή» τον Καλόγερο.
Σοχός, Θεσσαλονίκη
Δρώμενο που σχετίζεται με τη γονιμότητα της γης ή και για πολλούς με τον έρωτα, οι «Κουδουνοφόροι» εμφανίζονται μέχρι σήμερα, στο Σοχό στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για πανάρχαιο έθιμο, που μεταφέρθηκε μέσα στους αιώνες και διασώθηκε αναλλοίωτο. Η κορύφωσή των εκδηλώσεων, γίνεται το τριήμερο πριν από την Καθαρή Δευτέρα, όπου οι συμμετέχοντες με τραγόμορφες στολές και κουδούνια σε όλο το σώμα τους, ξεχύνονται και χορεύουν σε δρόμους και πλατείες. Ξεχωριστή θέση έχει και το έθιμο των μετανοιών. Κατά την παράδοση οι μεγαλύτεροι δίνουν άφεση αμαρτιών στους μικρότερους, οι οποίοι με σεβασμό τους επισκέπτονται και τους φιλούν το χέρι, προσφέροντάς τους ένα πορτοκάλι.
Ads by BetterMarkItAd Options
Νησιά
Κάρπαθος
Την Καθαρή Δευτέρα στήνεται στην Κάρπαθο το «Λαϊκό Δικαστήριο των Ανήθικων Πράξεων». Είναι μια ευκαιρία, κάθαρσης και απονομής της δικαιοσύνης στο ξεκίνημα της Σαρακοστής. Κατηγορούμενοι είναι όσοι «ασχημονούν» ή προκαλούν με τις χειρονομίες τους, κάποιους άλλους. Ενώπιον της Δικαιοσύνης, οδηγούνται από τους «Τζαφιέδες», ένα είδος τοπικών χωροφυλάκων, που έχουν επιφορτιστεί με τη σύλληψη των «δραστών». Οι γέροντες του νησιού, αναλαμβάνουν να δικάσουν τους «ασεβείς» και κάπως έτσι ξεκινούν αυτοσχέδιοι αστεϊσμοί και πειράγματα, σαν προπομπός της γιορτής που θα ακολουθήσει.
Νάξος κορδελάτοι
http://www.hecucenter.ru/up/3_____________.png
Έντονα στοιχεία διονυσιακής λατρείας διασώζονται μέχρι σήμερα στα έθιμα των αποκριών στο νησί της Νάξου. Οι εορτασμοί ξεκινούν από το πρώτο Σάββατο των Αποκριών, με το σφάξιμο των χοίρων, τα λεγόμενα «χοιροσφάισματα». Την «Κρεατινή» Κυριακή, εμφανίζονται στους δρόμους των χωριών οι «κουδουνάτοι», νέοι με προσωπίδες που φορούν μια ριχτή κάπα με κουκούλα, ενώ γύρω από τη μέση και το στήθος τους είναι ζωσμένοι με κουδούνια. Ο χορός τους συνοδεύεται από τον χαρακτηριστικό ήχο των κουδουνιών, ενώ δεν παραλείπουν να προκαλούν με τις άσεμνες εκφράσεις τους. Οι ντόπιοι χωρικοί πάντως τους φιλεύουν για το καλό με βραστά αυγά. Στο περιοδεύον μπουλούκι, ακολουθούν επίσης και ο «Γέρος», η «Γριά» και η «Αρκούδα». Μερικά από τα χαρακτηριστικά δρώμενα στα οποία συμμετέχουν είναι ο «γάμος της νύφης», ο «θάνατος», η «ανάσταση των νεκρών» ή και το «όργωμα». Την Καθαρά Δευτέρα στους δρόμους ξεχύνονται οι «φουστανελλάτοι», νέοι χωρίς προσωπίδες, ντυμένοι γιορτινά οι οποίοι παίζουν βιολί.
Λέρος
Πειρακτικού χαρακτήρα είναι και τα αποκριάτικα έθιμα στο νησί της Λέρου. Τα παλιότερα χρόνια υπήρχαν οι «καμουζέλες» ή «ελαφάκια», μασκαράδες βαμμένοι με κάρβουνο και τυλιγμένοι σε «χράμια» (υφαντές κουβέρτες), όπου κουβαλώντας την «κοκάλα» τριγύριζαν στου δρόμους των χωριών, πειράζοντας τους κατοίκους. Σήμερα, το ρόλο αυτό ανέλαβαν «ποιητές». Με μπόλικη φαντασία και σαρκαστική διάθεση σκαρώνουν περιπαικτικά στιχάκια, ενώ μικρά παιδιά ντυμένα καλογεράκια πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι και τα απαγγέλουν. Η συνέχεια γνωστή… μεγάλο γλέντι με παραδοσιακή μουσική, πολλά ευτράπελα, άφθονο ούζο, κρασί και παραδοσιακούς μεζέδες. Στην κορύφωση του πανηγυριού γίνεται το κάψιμο του «στοιχειού». Το ίδιο έθιμο έχουν επίσης στην Κω και στη Σύμη.
Αμοργός
http://www.hecucenter.ru/up/4____.pngΤην Κυριακή της Τυρινής, στην Αιγιάλη και συγκεκριμένα στο χωριό Λαγκάδα της Αμοργού, αναβιώνει το έθιμο του «Καπετάνιου». Οι νέοι του νησιού ντυμένοι με παραδοσιακές φορεσιές και με τη συνοδεία τοπικών οργάνων, πηγαίνουν στην εκκλησία της Παναγίας της Επανοχωριανής. Εκεί κατά την παράδοση, ο ιερέας του χωριού πετάει στον αέρα το «γιλεό», κάτι σαν ράσο και όποιος από τους παριστάμενους νέους το πιάσει χρήζεται «Καπετάνιος». Μέσα σε κλίμα επευφημιών και με τη συνοδεία οργάνων ξεκινάει η «πομπή» των νέων για να επιστρέψει στην πλατεία του χωριού. Το έθιμο επιτάσσει ο νέος «καπετάνιος» να κεράσει όσους έχουν συγκεντρωθεί στα καφενεία, αλλά και να σύρει πρώτος το χορό, προσκαλώντας τους νέους και τις νέες να τον ακολουθήσουν. Πάνω στο χορό, ο «Καπετάνιος» ξεχωρίζει μια από τις κοπέλες, η οποία γίνεται η «Καπετάνισσα» του. Με μαντινάδες, χορό, ρακί και τηγανιτά ψάρια, το γλέντι κρατάει μέχρι το πρωί της Καθαρής Δευτέρας. Ανάλογο είναι και το έθιμο της «Καπεταναίας» στο νησί της Σερίφου.
Φωτογραφία: http://amorgis.blogspot.gr
Σκύρος
Αν θέλετε να ακούσετε τα γεγονότα της χρονιάς, με σατυρική διάθεση τότε η Σκύρος την περίοδο των αποκριών, είναι ο ιδανικός προορισμός. Οι κάτοικοι (κυρίως οι ψαράδες) του νησιού, επιδίδονται σε μια μορφή απαγγελίας έμμετρης σάτιρας, κάνοντας την ανασκόπηση των γεγονότων της χρονιάς που πέρασε, με τη δική τους ιδιαίτερη ματιά. Μόλις ανοίγει το Τριώδιο, στα σοκάκια της Σκύρου τριγυρίζουν ομάδες μεταμφιεσμένων, μπορείτε να συναντήσετε «Γέρους» με κουδούνια, «Κορέλες» και «Φράγκους. Αν τύχει, μάλιστα, και συναντηθούν δύο ή περισσότεροι «Γέροι», συναγωνίζονται στο περίφημο «λιλίρισμα», κουνώντας ρυθμικά και με ένταση τα κουδούνια τους για να ξεσηκώσουν τους πάντες.
Κέρκυρα
Με ενετικές αλλά και αρχαιοελληνικές επιρροές, τα αποκριάτικα έθιμα στο νησί της Κέρκυρας, έχουν τη δική τους ξεχωριστή φυσιογνωμία. Το καρναβάλι της Κέρκυρας, είναι ήδη ονομαστό, υπάρχουν όμως και λιγότερο γνωστά τοπικά έθιμα που λαμβάνουν χώρα την περίοδο των Αποκριών. Για παράδειγμα, την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, λίγο πριν ολοκληρωθεί ο κύκλος των εκδηλώσεων, ο τελάλης βγαίνει στην πόλη με το «όρντινο» ανά χείρας και διαλαλεί την άφιξη του Σιορ Καρνάβαλου. Αφού διαβαστεί μεγαλοφώνως και η διαθήκη του, πλέον όλα είναι έτοιμα για το κάψιμο του καρνάβαλου. Σε αρκετά χωριά της Κέρκυρας αναβιώνει το έθιμο του «κορφιάτικου γάμου», αλλά και ο «χορός των παπάδων».
Κρήτη
Ρέθυμνο
Οι κάτοικοι του χωριού Γέργερη, ντυμένοι με προβιές, ζωσμένοι με κουδούνια και με μουτζουρωμένα πρόσωπα και χέρια, βγαίνουν στους δρόμους και επιδίδονται σε έναν «αρκουδίστικο χορό». Δεμένοι μεταξύ τους με σχοινιά, ο ένας ακολουθεί τον άλλο, τρέχουν, χορεύουν, σατιρίζουν, χειρονομούν, δημιουργώντας με τους ήχους και τις κραυγές τους ατμόσφαιρα έκστασης και μέθης.
Στο νομό Ρεθύμνου αναβιώνει ακόμη και το έθιμο της «Αρπαγής της νύφης». Γαμπρός και νύφη, είναι μεταμφιεσμένοι άντρες, κρατούν μαζί τους μία κούκλα -μωρό, με ζωγραφισμένο ένα μουστάκι για να… μοιάζει στο γαμπρό.
Μερικά ακόμη δρώμενα είναι το «Όργωμα και η Σπορά», η «Κηδεία της Αποκριάς» και η «Καμήλα» φτιαγμένη από κρανίο ζώου και δύο ανθρώπους που τρέχουν σκυφτοί μέσα σε μεγάλα υφαντά υφάσματα, δημιουργώντας ένα αλλόκοτο τετράποδο, το οποίο οι υπόλοιποι μάταια προσπαθούν να τιθασεύσουν.
Στερεά Ελλάδα- Θεσσαλία
Άμφισσα
Άμφισσα
Το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς αναβιώνει στην Άμφισσα ο θρύλος του «στοιχειού». Από τη συνοικία Χάρμαινα, όπου βρίσκονται τα παλιά Ταμπάκικα (βυρσοδεψεία) και τα σκαλιά του Αϊ Νικόλα κατεβαίνει το «στοιχειό» και μαζί ακολουθεί πλήθος μεταμφιεσμένων. Στο ιστορικό μεγάλο καφενείο της πόλης γίνονται ατέλειωτες συζητήσεις σατιρικού περιεχομένου για τους θρύλους και τα στοιχειά. Κατά την παράδοση της περιοχής τα «στοιχειά» αποτελούν ψυχές σκοτωμένων ανθρώπων ή ζώων που εξακολουθούν και τριγυρίζουν στην περιοχή.
Ads by BetterMarkItAd Options
Φωτογραφία: http://www.amfissa.gov.gr
Γαλαξείδι
Θεσμός πλέον, το έθιμο του «αλευροπόλεμου» αναβιώνει στο Γαλαξείδι εδώ και τρείς αιώνες. Τον πρώτο λόγο έχει φυσικά το αλεύρι! Γενναιόδωρες ποσότητες αλευριού εκτοξεύονται μεταξύ των καρναβαλιστών, οι οποίοι όπως ορίζει το έθιμο, πρέπει να είναι μουτζουρωμένοι με κάρβουνο στο πρόσωπο. Βέβαια τα τελευταία χρόνια, τα πρόσωπα κυριολεκτικά σκεπάζονται από ένα σωρό πρωτότυπα μάλλον υλικά, όπως το λουλάκι, το βερνίκι παπουτσιών κ.ά. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην τουρκοκρατία.
Θήβα
http://www.hecucenter.ru/up/5_.pngΣτη περιοχή της Θήβας, την Καθαρά Δευτέρα, γίνεται η αναπαράσταση του «Βλάχικου γάμου». Η πολύχρωμη γαμήλια πομπή και τα παραδοσιακά όργανα που τη συνοδεύουν, αποτελούν το προπομπό της μεγάλης γιορτής που θα στηθεί το βράδυ της τελευταίας Κυριακής των Αποκριών, στην κεντρική πλατεία. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στο 1830, τότε που οι τσοπάνηδες (Βλάχοι) από τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη, εγκατέλειψαν την άγονη γη τους και αναζήτησαν γονιμότερο έδαφος κάπου νοτιότερα.
Λάρισα –Τύρναβος
Οι κάτοικοι του Τυρνάβου, την τελευταία Τρίτη, πριν από την Καθαρά Δευτέρα, ξεκινούν σειρά εκδηλώσεων προς τιμήν του Διονύσου, με αποκορύφωμα το «Μπουρανί» (χορτόσουπα αλάδωτη). Καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας στήνεται ένα ξεχωριστό σκηνικό παιχνιδιού, με φαλλικά σύμβολα και τολμηρά πειράγματα από τους «μπουρανίδες».
Ads by BetterMarkItAd Options
Πελοπόννησος
Καλαμάτα
Εθιμοτυπικά κάθε χρόνο τις απόκριες οργανώνεται στην κεντρική πλατεία της Καλαμάτας το Γαϊτανάκι και η αναπαράσταση του «Βλάχικου Γάμου». Οι συμμετέχοντες είναι απαραιτήτως μεταμφιεσμένοι και δίνουν ραντεβού στην Πλατεία Ανατολικού Κέντρου, όπου στήνεται λαϊκό γλέντι με χορό, τραγούδι και φαγητό.
Μεθώνη
Στη Μεθώνη κάθε χρόνο γίνεται… «του Κουτρούλη ο γάμος». Ένας γάμος παρωδία, με καρναβαλίστικη διάθεση. Ο γάμος των νεόνυμφων (είναι και οι δύο άντρες), τελείται στην κεντρική πλατεία, παρουσία συγγενών και πολλών κατοίκων-μαρτύρων. Το μυστήριο τελείται κανονικά με παπά και με κουμπάρο, που εκτός από τις ευλογίες τους αναλαμβάνουν να διαβάσουν και το προικοσύμφωνο. Μετά το «μυστήριο» σειρά έχει το τρικούβερτο γλέντι του γάμου!
Μεσσήνη
Το βράδυ της Κυριακής της Τυροφάγου αναβιώνει στη Μεσσήνη το έθιμο της «φωτιάς». Οι κάτοικοι ανάβουν φωτιές στις γειτονιές της πόλης, και γύρω τους ξεκινάει το γλέντι και ο χορός μέχρι το πρωί. Κατά τη διάρκεια του γλεντιού γίνεται και αναπαράσταση παλαιών εθίμων και ιστοριών από τους ντόπιους.
Την Καθαρή Δευτέρα στη θέση Κρεμάλα, γίνεται η αναπαράσταση της εκτέλεσης της γριάς Συκούς, μιας γερόντισσας της Μεσσήνης που κρεμάστηκε στην τοποθεσία αυτή με εντολή του Ιμπραήμ Πασά. Μετά την αναπαράσταση, μπορεί κάθε επισκέπτης να «κρεμαστεί» από τους ψευτοδήμιους της κρεμάλας. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας γίνεται η παρέλαση με άρματα, μεταμφιεσμένους μικρούς και μεγάλους και χορευτικά συγκροτήματα.    
http://www.hecucenter.ru/gr/greece/ta_apokriatika_ethima_ana_tin_ellada.html           
ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ       http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/3658?locale=el
ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ 
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B1%CE%B8%CE%B1%CF%81%CE%AC_%CE%94%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%B1
ΧΑΡΤΑΕΤΟΙ
http://www.kindykids.gr/teachers-material/winter/443-istoria-xartaetos.html
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%80%CF%8C%CE%BA%CF%81%CE%B9%CE%B5%CF%82
foto_100
ΑΠΟΚΡΙΑ (ή ΑΠΟΚΡΙΕΣ)
ΤΡΙΩΔΙΟ
ΚΑΘΑΡΑ    ΔΕΥΤΕΡΑ
ΜΕΓΑΛΗ    ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Αποκριά σημαίνει αποχή από το κρέας. Στα λατινικά ταυτίζεται με το καρναβάλι, καθώς αυτή η λέξη προέρχεται από το carne, που σημαίνει “κρέας”, και το ρήμα vale, που σημαίνει “περνώ”.
Η περίοδος της Αποκριάς θεωρείται κατεξοχήν περίοδος εκτόνωσης, μια περίοδος κατά την οποία ο άνθρωπος ξεφεύγει από την καθημερινότητά του και εξωτερικεύει τα πάθη του μέσω της μεταμφίεσης. Καρναβάλι και αποκριές στην Ελλάδα σημαίνει μασκαρέματα, χορός, γλέντι, σάτιρα και διάφορα ιδιαίτερα έθιμα σε κάθε μέρος. Είναι ευκαιρία για ξεφάντωμα, κρασί και χίλια δυο πειράγματα. Πιο συγκεκριμένα, καρναβάλι ονομάζουμε την παρέλαση μεταμφιεσμένων πεζών και αρμάτων που το καθένα έχει ένα ξεχωριστό, σατιρικό χαρακτήρα και θέμα. Γίνεται την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς. Το μεγαλύτερο καρναβάλι στην Ελλάδα είναι της Πάτρας. Επίσης μεγάλο είναι το καρναβάλι της Ξάνθης στη Θράκη και του Ρεθύμνου στην Κρήτη.
Τριώδιο   ονομάζουμε μια περίοδο τριών εβδομάδων στην Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση που ξεκινά από την Κυριακή του «Τελώνου και Φαρισαίου» μέχρι τη Μεγάλη Σαρακοστή. Η διάρκεια του Τριωδίου ταυτίζεται με τη διάρκεια της αποκριάς. Οι άνθρωποι προετοιμάζονται για τη νηστεία απέχοντας σταδιακά από το κρέας. Η τελευταία μέρα κατανάλωσης κρέατος είναι η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου, η λεγόμενη «Τσικνοπέμπτη». Την τελευταία εβδομάδα επιτρέπεται η κατανάλωση μόνο γαλακτοκομικών, γι’  αυτό και ονομάζεται «Τυρινή». Ενώ όμως προχωρεί η προετοιμασία για τη νηστεία, οι εορταστικές εκδηλώσεις κορυφώνονται την τελευταία Κυριακή του τριωδίου (και της αποκριάς), και ορισμένες συνεχίζονται και την πρώτη μέρα της Σαρακοστής, που είναι η Καθαρά Δευτέρα. Λέγεται «Καθαρά» γιατί είναι η πρώτη μέρα της νηστείας της Σαρακοστής, και οι άνθρωποι «καθαρίζονται» σωματικά και ψυχικά ξεκινώντας τη νηστεία. Σαρακοστή είναι η περίοδος των 6 εβδομάδων νηστείας πριν την Μεγάλη Εβδομάδα, όταν η νηστεία γίνεται ακόμα πιο αυστηρή και εφαρμόζεται από όλους.  

Τοπικά αποκριάτικα έθιμα  στην Ελλάδα, την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς
Νάουσα: Γενίτσαροι και Μπούλες
http://downloads.naftemporiki.gr.edgesuite.net/static/13/02/22/gen.jpg
Την Κυριακή της Αποκριάς υπό τους ήχους του νταουλιού και του ζουρνά, ένα μπουλούκι με «γενίτσαρους» περιφέρεται στους δρόμους της πόλης. H “Mπούλα” βγαίνει στο παράθυρο, χαιρετάει το μπουλούκι ενώ λίγο μετά κατεβαίνει κάτω, ενσωματώνεται στο πλήθος και όλοι μαζί συνεχίζουν την περιοδεία μέχρι να πάρουν την επόμενη Μπούλα.


Κοζάνη
http://downloads.naftemporiki.gr.edgesuite.net/static/13/02/22/gle.jpg
Στην κεντρική πλατεία ανάβει ο μεγάλος «Φανός» ενώ οι μικρότεροι συνοικισμοί ανάβουν  δικούς τους «Φανούς». Οι χορευτικοί κύκλοι γύρω από τον φανό μεγαλώνουν, τα τραγούδια ακολουθούν το ένα το άλλο. Τα περισσότερα είναι με έντονες σατυρικές-πειρακτικές αναφορές. Το κρασί ρέει άφθονο, το ίδιο και τα τοπικά εδέσματα και το γλέντι κρατάει μέχρι τα ξημερώματα της Καθαράς Δευτέρας.


Κέρκυρα
http://downloads.naftemporiki.gr.edgesuite.net/static/13/02/22/ker.jpg
Με ενετικές επιρροές, τα έθιμα στο νησί της Κέρκυρας έχουν τη δική τους ξεχωριστή φυσιογνωμία. Το καρναβάλι της Κέρκυρας είναι ονομαστό, υπάρχουν όμως και λιγότερο γνωστά τοπικά έθιμα: Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, στο τέλος των εκδηλώσεων, ο τελάλης διαλαλεί την άφιξη του Σιορ Καρνάβαλου. Αφού διαβαστεί μεγαλοφώνως η διαθήκη του, πλέον όλα είναι έτοιμα για το κάψιμο του καρνάβαλου.

Άμφισσα – τα στοιχειά
http://downloads.naftemporiki.gr.edgesuite.net/static/13/02/22/amf.jpg
Από τη συνοικία Χάρμαινα κατεβαίνει το «στοιχειό» και μαζί ακολουθεί πλήθος μεταμφιεσμένων. Στην παλιά πλατεία της πόλης συναντιέται με τα άλλα δύο «στοιχειά». Παλεύουν μεταξύ τους και νικά το στοιχειό της Χάρμαινας.  Κατά την παράδοση τα «στοιχειά» αποτελούν ψυχές σκοτωμένων ανθρώπων ή ζώων που εξακολουθούν και τριγυρίζουν στην περιοχή.

               
ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ: ΤΟ ΠΕΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΧΑΡΤΑΕΤΟΥ
    
Την Καθαρά Δευτέρα έχουμε το έθιμο του πετάγματος του χαρταετού. Παλαιότερα οι χαρταετοί κατασκευάζονταν από τα παιδιά με ή χωρίς τη βοήθεια των μεγάλων. Σήμερα τους αγοράζουν έτοιμους. Τα υλικά κατασκευής είναι χαρτί, καλάμι ή λεπτό πηχάκι, σπάγκος  και  αποκριάτικες κορδέλες.
Η έξοδος του κόσμου στην εξοχή για να πετάξουν χαρταετό και να γιορτάσουν την Καθαρά Δευτέρα λέγεται «κούλουμα». Η μέρα αυτή είναι αργία. Ο άνθρωποι την περνούν οικογενειακά, με συγγενείς και φίλους.
Ακόμα και όσοι δεν θα νηστέψουν στη διάρκεια της Σαρακοστής, εκείνη τη μέρα θα φάνε νηστίσιμα φαγητά.
Αντί για ψωμί, τη μέρα αυτή τρώγεται η  «λαγάνα».

 

20 Φεβρουαρίου 2020

Αγαπητοί φίλοι!

Το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) είναι στην ευχάριστη θέση να σάς προσκαλέσει σε ρεσιτάλ πιάνου της Ελληνίδας πιανίστας Μαριέττας Θεοτικού «Άλλοι δρόμοι», που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 14 Μαρτίου 2020, ώρα 18.00, στις εγκαταστάσεις του Οίκου Εθνοτήτων της Μόσχας, αίθουσα № 2 (4, Novaya Βasmannaya str., stroenie 1, metro station «Кrasnye Vorota»).
Οι συνθέσεις της καλλιτέχνιδος  έχουν σαν στόχο να ενώσουν την ελληνικότητα με τις πλέον πρόσφατες μουσικές κατακτήσεις της σύγχρονης μουσικής.
Στο έργο αυτό μπορεί να διακρίνει κανείς έντονα ελληνικά στοιχεία, σε συνδυασμό με τις σύγχρονες μουσικές κατακτήσεις. Πρόκειται για μια εντελώς προσωπική μουσική πρόταση, ένα τόλμημα αναζήτησης για νέους «Άλλους δρόμους».
Πρόγραμμα της βραδιάς:
Α΄ ΜΕΡΟΣ
  1. Κρυφάκανθος
  2. Να΄ ταν αθάνατος
  3. Χαμόγελο χωρίς πρόσωπο
  4. Θα είναι κρίμα
  5. Ευδώρη
  6. Μόνος

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Β' ΜΕΡΟΣ
  1. Πεφταστέρια
  2. Κάβο ντόρο
  3. Βήματα
  4. Γύρνα
  5. Γιαχίν Μποάζ (Εμπνευσμένο από τον Κώδικα ντα βίντσι του Dan Brown)
  6. Απουσίες
Βιογραφία
Η Μαριέττα Θεοτικού γεννήθηκε στην Αθήνα. Το 2006 απέσπασε το πρώτο πανελλήνιο βραβείο σύνθεσης. Έχει λάβει μέρος σε Διεθνείς διαγωνισμούς και φεστιβάλ παρουσιάζοντας τα έργα της. Το 2009 στο Δίπλωμα πιάνου παρουσίασε στο σύγχρονο μέρος δικό της έργο. Συνεργάστηκε με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων τη συμφωνική ορχήστρα και τη φιλαρμονική επί σειρά ετών. Έργα της βρίσκονται στην  Ένωση Ελλήνων Μουσουργών.  Είναι καθηγήτρια Πιάνου στο Δημοτικό Ωδείο Ιωαννίνων από το 2009 και πραγματοποιεί ρεσιτάλ πιάνου με έργα της σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού ( Πολιτιστικό κέντρο Αιγίου, Καστοριάς, Ιωαννίνων Θεσσαλονίκης, Δημοτικό Ωδείο Βόλου, Κοζάνης, Καρδίτσας, Κοργιαλένιος βιβλιοθήκη Κεφαλονιάς, Διεθνής βιβλιοθήκη Cosenza Ιταλία, Cite Universite Παρίσι Γαλλία κ.α.) Στις συνθέσεις της συμπεριλαμβάνονται: 8 μεγάλα έργα για πιάνο, 10 χοροί για πιάνο, 5 χοροί για βιολοντσέλο και πιάνο, 5 χοροί για βιολί και πιάνο, 1 συμφωνικό έργο, Μουσική για θέατρο, κ.α.   
Μην το απωλέσετε! Σας περιμένουμε!

Σάββατο, 14 Μαρτίου 2020, ώρα 18.00
Οίκος Εθνοτήτων της Μόσχας (αίθουσα № 2).
4, Novaya Βasmannaya str., stroenie 1
metro station «Кrasnye Vorota»
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό!

ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ – ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – Κ.Ε.Π.
http://www.hecucenter.ru/gr/news/2019_stirikse_to_kentro_ellinikoi_politismoi__kep.html
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ
СБЕРБАНК__ПОЖЕРТВОВАНИЕ.xls 
Με εκτίμηση
Δώρα Γιαννίτση,
δ/ντρια Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου